Alla inlägg under januari 2010

Av Anders o Lisa - 31 januari 2010 13:08

Nu har vi "bara" - 14,6 ute, i morse var det -21 och ännu en dag utan riktig promenad. Klara o Hanna var ute tillsammans i trädgården, det gick jätte bra, sansat spring. Scilla skulle jag aldrig släppa ut med Hanna när hon är så ung, inte det att Scilla är dum eller så men hon "jagar" väldigt och blir så intensiv, nästan blockerad. Men Klara är på ett helt annat sätt, där är det hon som vill bli jagad och hon är så bra på att parera, så lätt i kroppen.


Det är väldigt roligt att titta just på Klara när hon springer i trädgården nu när det är snö. Hon gör sig banor och dessutom lägger hon in hopp i farten,  och dessa hoppen är liksom återkommande på exakt samma ställe. Hon har alltid älskat att hoppa, har funderingar på att samla hopp-kort som vi har och lägga ut någon gång. Vet att jag läste på syster Dalasis hemsida för länge sedan att även hon tyckte om att hoppa, så det kanske är ett släktdrag!? 


Hon är dessutom väldigt snabb på att knycka bajspåsar som inte hamnat där de ska fort nog. Men denna gången fick hon tag i något större....


   Kolla blicken på "bytet"!


  


   Där fick jag dig....


   ...och bytet är mitt!


   Men det HÄR är ännu bättre än plastpåsar, TRASAN!


   Ibland är det skönt att bara stanna upp och sola sig lite.....


   Och med risk för att bli tjatig så längtar jag mig bort ibland när jag ser dessa bilder...


   De flesta hundägare får väl något drömskt i blicken o en go´känsla i magen när man tar upp blicken, ser sina vackra hundar längre fram på stigen, fåglarna kvittrar  temperaturen är perfekt, man är ledig och det känns som att man kan gå till världens ände för att ha kvar just den här härliga känslan!


   Avslutar med dessa sköna bilder på Klara...


  

/ L

Av Anders o Lisa - 30 januari 2010 00:24

och jag kom hem från jobbet för en timma sedan, närmare bestämt 23.30 Ibland har jag lite svårt för att bara gå och lägga mig efter de här sena passen, behöver varva ner. Och vad passar då bättre än att lägga in lite goa kort, vilket Ni säkert redan märkt är min specialitet, innan jag möter John Blund.......


   Scilla äääälskar att ligga i solen som kommer in genom fönstren. Så vi brukar flytta runt lite bäddar så hon kan följa den...


   Här är det en ung Klara som anammar "solbadandet".


   ..jag somnar lite....


   På följande bilder Är Hanna 3 månader, det känns redan långt borta. Hon ser så liten ut. 


   Jag vill inte ligga i valp-bädden, utan ska ligga i kökssoffan som de stora hundarna......


   här var det varmt o skönt.....


   få´se om det händer nå´t om jag biter i den här!?


   Detta var i början när Anders vågade sticka fram trynet till Hanna. (nu bjuder jag säkert på någon fyndig kommentar!??)


   Tyst med dig Gubbe!


   God natt o sov gott, vi hörs säkert i morgon........



Av Anders o Lisa - 29 januari 2010 13:35

...singlar snön sakta, sakta mot marken. 9 minusgrader. Ett lager skare finns under nysnön; häromdagen när snöovädret drog in, klarade vi oss från det och hade töväder, t o m lite regn. Det var den första perioden med plusgrader på 1 1/2 månad - mycket ovanligt! Hur som helst, dagen efter regnet frös det på igen!  


Nu längtar  jag till skogspromenaderna och den skira vårgrönskan. Men skönt är att vi oknytt inte drar in grus och skit i hallen, det gillar jag :)


På hundfronten är det ganska lugnt nu när både Scilla o Klara löper, de blir åtskilligt lugnare och tröttare! Hanna får sysselsätta sig själv mer, och det är ju bra. Vi är fullkomligt eniga om att Hanna inte ska få följa med på promenaderna förrän vid 6 månaders ålder, alltså i slutet av mars. Då menar jag de längre prommisarna. Hon får vara i trädgården och följa med på kortare utflykter! Hon väger 7,3 kg och är ungefär 40 cm hög.

   Här har vi ett härligt ekipage. Undrar vad det används (har använts) till? Utrustad med både stege, gardiner och brevlåda. Det (den?) har iallafall stått där i tre år! De har varit noga med att förtydliga en viktig detalj...

   ...härligt med människor som tänker efter innan : )


/ A

Av Anders o Lisa - 28 januari 2010 12:58

Vår vackra Klara föddes 4e augusti 2008. Nu är hon alltså snart 1 1/2 år  och vi har plockat ut lite bilder från ca 4 veckor fram till 13 månader. 


Here we go...

                                                                                               Copyright: Moneystep's Kennel          Ni förstår att vi blev helt sålda när vi fick detta kort av Göran & Linnea........



 

Klara på upptäcktsfärd första veckan hos oss.


   Här är hon 4 månader och bekantar sig med åkern utanför vårt hus.


   5 månader och växer för fullt.


   Här får hon syn på grannen Orvars hästar för första gången, 6 månader.


   Efter det gick vi upp till " Orvars ängar" och där fick hon tokfnatt, eller dansar hon Jitterbugg!?


   Vi fick pröva lite uppställning oxå......lagom kul. Ca 7 månader.


   Det här däremot var kul!! Klara fattade galoppen direkt. Trasmaskin á la Old School. 7 1/2 månader.


   Detta kort tycker jag väldigt mycket om. Man riktigt ser hur hon skrattar o njuter där hon springer, 8 månader.


   En av de första vårdagarna, vi hade med kaffe o fika och satt på en berghäll intill. Klara hade fullt upp med att spana på ALLTING. 8 månader.


   Här är vi i en annan terräng nämligen Alferikullen. Positivt med där vi bor är att det finns flera terrängalternativ att välja på. 8 månader.


   Klara i ett vitsippehav och vi är ute och" Majar", det gör man här runt om kring på 1a maj. Tar alltså med sig fika och åker eller går till något fint ställe och njuter av dagen! 9 månader.


 

                                                                                          Copyright: Stefan Rose 

Här är en av de först gångerna på whippet race banan i Karlstad. Klara har gått helt felfritt från första stund på banan, inte brytt sig om andra hundar eller krånglat.

9 månader.


                                                                                                                       Copyright: Stefan Rose

Här är ett kort från samma tillfälle.....


   och slutligen ett kort från trädgården när vi fotade för licenshandlingarna. För licensen fixade hon galant på 2 tävlingar!

Klara är i dagsläge en lite försiktig, ibland blyg och okomplicerad tjej. Man märker inte av henne inomhus men ute förvandlas hon till en vaktande gårdshund som gärna skäller några gånger för mycket. I o m valp här hemma och den ålder hon själv är i tror jag att hon ibland inte riktigt vet vilket ben hon skall stå på. Nu har hon dessutom börjat att löpa för 2a gången så det är nog inte helt lätt för henne.

Och TACK Linnea & Göran för att vi fick förtroendet att förvalta denna goa tjej, vi lovar att vi gör så gott vi kan!!


/ L




Av Anders o Lisa - 27 januari 2010 21:18

515px; height: 500px;">

Rösta !  Har Din goa, goa hund något gång gett Dig blodvite? Berätta gärna!


/A

Av Anders o Lisa - 27 januari 2010 21:09

...blogga nå´t idag?" frågade Lisa tidigare idag. "Nja, jag vet inte om jag har nå´t ämne..." svarade jag. Vi vilade en stund i sängen allihop, vaknade senare och gosade med djuren. Hannas begrepp om att gosa är ju ibland något skevt. Hon brukar bli ordentligt bitig både mot oss och de andra hundarna, alldeles exalterad :) Likaså idag; hon hängde i mitt öra, innan jag hann säga flaska! Blodet rann...

   

Min Skeptiska Huvudskakerska till sambo, tillika Blodrädd Sjuksyster dagen till ära, gjorde ett fenomenalt jobb med Det Tilltygade Örat! Tack Syster!

  

 Annars är hon allt en go´whippet hon också!


Så med facit i hand fick jag ett ämne till sist...


/ A


Av Anders o Lisa - 25 januari 2010 13:16

Skulle man kunna använda Hanna efter laviner och jordbävningar? Ja, om det vore så väl att det bara är bollar som är begravda, så...

/ A

Av Anders o Lisa - 24 januari 2010 14:51


  

   Hanna nästan 4 mån.  7,2 kg


/ A o L

Presentation


Välkommen!

Rösta!!

Varifrån kommer du?
 Syd
 Öst
 Väst
 Mellan
 Norr
 Europa

Fråga mig

2 besvarade frågor

Familjen


KLARA - Moneystep´s Tala (2008.08.04)
e. Jykä v.d. Spaarne Meute
u. Moneystep´s Tre Rand

ELTON - Old Road´s Kroken (2011.11.04)
e. Blits v.d. Spaarne Meute
u. Old Road´s Chakira

^^^ ^^^

ANDERS - Hedströms Anders (1974.09.27)
e. Torbjörn
u. Aina

LISA - Johanssons Lisa (1967.01.03)
e. Sven
u. Elsa

Gästbok

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards