Alla inlägg under september 2010

Av Anders o Lisa - 29 september 2010 10:31

JA, grattis ALLA DJ:are på 1 års dagen...hipp hipp HURRA!


Och som ni kanske märkt har vi två jubilarer i hushållet denna veckan. Kalas blir det till helgen då vi i princip mötts i dörren jag och Anders under dagarna som gått.

Här har vi dom...


  

Kalaskramar o nospussar till "godingarna" från Lisa o Scilla o Klara...


Anders och Klara var ju till Järbo och tävlade i helgen, de hyrde stuga och hade en liten minisemester ihop de två. 

Som vi befarat blev det ett tufft lopp och det går inte att missa starten bland dessa damer, speciellt inte på kort. Så med sen start gjorde Klara ett bra lopp, endast en hundradel från tredje plats...alltså första gång utanför pallen - det tog ett tag innan det kom ;)

Väntar på att loppen ska komma upp på Youtube...

Nu har vi anmält till Västerås och kommer hon med blir det väl ett något liknande startfällt. Denna gång kan hela familjen följa med, det ser jag fram emot!


Anders var alltså hemma strax efter 23-tiden på söndag kväll. Meningen var att jag skulle lägga mig tidigt på kvällen för att hinna sova lite innan de anlände. Själv skulle jag upp 03.30 för avfärd mot Västerås och Redog 04.30, det gick inte så bra...sova på beställning har aldrig funkat för mig...piggelin piggelin...trött trött trött när klockan ringde för uppstigning!

Redan i Säffle kände jag tröttheten sänka sig över mig igen och mörkret utanför hjälpte ju knappast till. Fick daska mig själv ganska rejält i ansiktet och sjunga med i låtarna på radion...vilken syn det måste ha varit :)

Väl framme i Karlskoga vid vår favorit mack med billig bensin om inte annat, fick det bli kaffe och energidryck. Efter det gick solen upp och allt blev genast mycket klarare o lättare!

Åsa o Leif anlände och vi gick in till Stefan. Var lite konfunderad över vad han skulle "se" idag och till min STORA glädje utbrister han att det är en annan hund jämfört med förra gången!!

Det skulle väl jag oxå kunna se om jag tog mig samman och tänker tillbaka en vecka i tiden...men jag har varit stressad över värmen i leden som växlat och fullt upptagen med det och missat att hon faktiskt använder benet mycket mer...sen är det väl att jag stirrar på henne hela tiden och ser det komma successivt. 

Stefan har konstruerat som en våg bestående av fyra helt fristående plattor där hunden ska stå med ett ben på varje platta. Där med kan man se hur hon belastar de olika benen. Förra måndagen belastade hon det skadade benet med 19%, nu i måndags var hon uppe i 23%!! :D

Alltså var det dags för försiktig rehab och då i form av "vattentrasker". Han fyllde med 300 liter vatten och hon fick gå i 10 min. Först tyckte Hanna det var lite läskigt och försökte gå på kanten av bandet men redan efter 4 min. så gick hon som hon skulle. Då till och med satte hon ner höger bakben rätt som hon annars avlastar med.

Efter det stretchades hon och han upplevde henne mjukare än innan. Även när hon gick fram och tillbaka efteråt såg det bra ut! Det känns så jäkla skönt att vara på rätt spår igen!!

Nu ska vi alltså åka till Karlstad Djursjukhus för fortsatt rehab fram till 1 november då vi ska tillbaka till Redog för uppföljning. Det är 300 liter och 10 min. som gäller och 10-15 min. promenader x 4 här hemma. :)


Oj oj oj vad fort tiden gick idag, ska snart och jobba, men jag hittade några kort som jag vill avsluta med...


   Till Alla Hjärtans Dagar (utav alla dagar) tidigare i år fick Anders snuslock med Klara på. Resultatet är att Anders slutade snusa strax efter det och har hållit uppe ända sen dess!!! Det tycker jag han är värd en stor eloge för!!! Och locken kan jag kanske använda till något annat... :D


   ...och så var det vintern som gick...hur många längtar efter det här och hur starkt på skalan i så fall!??? :/


 / L




Av Anders o Lisa - 25 september 2010 18:20

Nej, det blev väl inte riktigt som vi tänkt oss med besöket hos Stefan/Redog. Värmekameran visade rött i leden och tassen, irriterat eventuellt en inflamation säger Stefan...går inte att starta rehab då...åk hem och sätt in Metacam/antiinflamatoriskt och kom tillbaka om en vecka...jajjemän...gilla läget... ha turen med schyst chef och lättare att få ledigt när jag jobbar dag...men nu är det nog slut på kontot så det blir att ta ledigt utan betalning eller få jobba igen, phu...

Ringde även till vetten på Strömsholm, Lena Karlstam, och förtäljde hur det ligger till. Hon höll med om att sätta in Metacam och sedan bokade vi en tid till Strömsholm, 6 obtober - fanns inte tidigare, ifall hon inte blir bättre...för att utesluta att det inte är något annat som spökar! Hon föreslog veterinär i Karlstad men jag känner inte riktigt det förtroendet för någon vette där...kanske låter det förmätet, men det är inte första gången vi behövt åka med en hund till Strömsholm efter besök i Karlstad för att få rätt hjälp...

Och tack  Åsa för att orkar med långa telefonsamtal samt stöttar så bra...det behövs och hjälper... :)


Men nu lämnar vi det och uppmärksammar att Hanna och hennes syskon snart fyller 1 ÅR! Detta uppmärksammas i Kroken med en bildkavalkad på "lillan" när hon anlände hit...


   " Jaha, det är alltså mig de där människorna har valt ut, ska tydligen till ett "ställe" i dalsland, heter det visst"...


   "japp, då har man kommit fram och maten gick ju faktiskt att äta här oxå!"


   "Bäst att sova lite innan jag kollar runt vad som finns att hitta på här..."


   " Här är alltså mina nya familjevänner!"


   " Ja, den häringa grejjen var skön att ligga på, men jag ska nog kolla någon dag hur den är att bita i och framför allt om det går att rycka loss tussar...men man får ju visa sig från den fina sidan först..."


   "...och busa gick det att göra med dom...så´na stora tänder ska jag oxå ha en dag!"


   "...så här gör du Klara, ta ett ordentligt tag och sen..."


   " Det finns många sköna ställen att sova på... zzzz "


Finns det hjärterum så finns det stjärterum...


   " Kom igen nu Scilla, noppra o bit innan skitungen vaknar...."


   " Den här leksaken var roligast!...va´ den piper när jag biter i örat!!"


   "...men hur får jag tyst på den?...så där ja..."


   " Matte säger att jag är den mest egensinniga valp hon varit med om, förstår inte riktigt vad hon menar...???"


   "... Cooola Hanna säger hon ibland..."


   " Men allra sötast ska jag tydligen vara när jag sover eller nyss har vaknar...lugnas oxå..." 

***


Idag var det riktigt tungt när Anders och Klara for iväg till Järbo för att tävla imorgon. Det var så tungt att jag o Scilla o Hanna for in till sta´n och köpte god mat, snacks och hyrde film, det kallas väl att tröstäta - tror jag...

Vi känner oss liksom "halva" här hemma, saknar dem redan!


Vi har Tjejsöndag i morgon på ungdomsgården Huset där jag jobbar, därför blir vi hemmavid.

Nej, nu får jag sluta och börja äta och titta på dumburken om jag ska hinna med allt som ska...

Ha´de´gott!


 / L

Av Anders o Lisa - 19 september 2010 09:49

En frukost framför en sprakande vedspis i ett kallt kök någonstans i Dalsland...


  

/ A

Av Anders o Lisa - 18 september 2010 20:12

...kolla in mig! Bandaget har bytt plats! Nu blöder jag i baken istället..."


  

Idag tog vi av bandaget, och vi var självfallet lite spända på hur det skulle se ut därunder...


  

  

...lite små, läkta skavsår.


Hon går och stödjer riktigt bra på tassen under våra lätta rehabiliteringsrundor!


  

Så här såg det ut strax innan vår sista (av fyra) tio-minutare. Mycket regn har det kommit igår och idag - blött, blött o blött. Vi går i sakta mak på plant underlag i tio minuter, och på måndag ska Lisa och de andra töserna åka till ReDog och Stefan Rosén. Önskar verkligen att jag kunde följa med - men, men...


Däremot ska jag och Klara upp till Järbo (förhoppningsvis!) den 26e, och då ska ingen av de andra med; Lisa jobbar den dagen och får sköta ruljangsen på hemmaplan - då blir det hon som önskar sig en sittplats i vår härliga Toyota : )


 

"Jag vilar ...upp mig inför Jä...zzz...zzz..."


När jag nämnde för Lisa att jag skulle blogga idag, så gnydde hon allt lite. Ville inte riktigt släppa fram mig där. "Å så skriver du så, och så, och så får du inte glömma......etc." : )


Ha´t gött och på återseende...


/ A 











Av Anders o Lisa - 14 september 2010 23:03

Man får passa på när fröknarna sover. 


I går sken solen  och jag fick tillbaka sommar-känslor. I morse var det grått och regn - hösten gjorde sig påmind...nu börjar den stora ljus-eldar-tiden! Skulle vara intressant att veta hur många värmeljus som gått åt i detta hem...många är det...ca 18 ljus på en kväll är inte ovanligt, tur att Ikea och 100-pack finns!


Här har vi smygstartat rehabiliteringen på Hanna i form av 10 minuters promenader x 4 per dag. Går på "banan" utanför huset, där är det mjukt o slätt. Efter det kör vi lite Dogbrick, det fixar hon hur lätt som helst och hon behöver all positiv in put som hon bara kan få. Hon blir faktiskt lite trött efter detta och så får hon egentid när de andra tjejerna är ute på utflykter.


   Härliga Frolic bitar väntar under varje kloss...


   Sedan är det gott att vila...


   ...och allra bäst är det när de andra brudarna är med...


På fredag ska vi ta av bandaget och jag ska väl erkänna att jag är lite, eller ganska mycket nervös inför detta :/. Jag alltså, Anders är lite mer "sansad" ...Men jag får väl lita på veterinären, bara göra som hon säger och andas lugnt!

På måndag ska vi ju som sagt träffa Stefan Rosen och stackars honom som ska besvara alla mina frågor och funderingar! Kan inte hjälpa det, är bara så´n...


Avslutar med lite bentuggar kort...


   Eftersom vi ger hundarna färskfoder brukar de få tunna tuggben rätt så ofta...rensa tänder osv...helst ska det väl vara märgben, men jag har lite svårt för lukten...ute går det väl i och för sig bra...men men. GOTT tycker Scilla...  


   MEN...


   INGEN...


   KAN...


   NJUUTA...


   ....som Klara av dessa delikatesser... Jag blir nästan sugen själv...


Ha´de´gott så länge!


 / L

Av Anders o Lisa - 12 september 2010 12:11

...ja, du som inte orkar med långa bloggar bör nog klicka dig vidare, för här har hänt så mycket... :D


För det första har vi hunnit med att besöka Strömsholm två gånger och sista besöket var nu i fredags. Jaa sista besöket för Hannas del med veterinärer. ..och vetten var nöjd med vad hon såg. Senorna kändes hela och inte svullna, skavsåren var så gott som borta. :)


Nu har hon ett vanligt bandage lindat och skall så ha i en vecka, sedan ska det bort och rehabilitering sättas in. Så vi passade på att åka till Stefan Rosen när vi ändå var i faggorna och hade så´n tur att vi fick en tid om drygt en vecka, och på måndag när jag är ledig från jobbet!!

Då ska vi mäta stabiliteten så rätt rehabilitering kommer i gång. Som tur är kan vi få tillgång till både simbassäng och "trasker" i Karlstad...finns på de två olika djursjukhusen. Det är alltså bara första gången vi behöver åka till Västerås för kontroll/mätning...resterande sker i Karlstad då Stefan kommer dit 1-2 ggr i månaden. Det känns så otroligt skönt att lägga den här först tiden bakom sig nu och gå in i nästa fas där vi sakta ska träna upp henne!!


Innan det hade vi varit hos Hannas uppfödare, Åsa o Leif. TACK, för nygräddade pannkakor och trevligt umgänge! Alltid lika trevligt att få prata whippet, rejs och bolla lite tankar...


**


Samtidigt har vi startat Klara i några lopp, och den tjejen hon är bara för härlig och levererar glädje i massor!

Först var det Tandfén i Västerås där hon blev 3a i ett kort lopp, helgen efter det var det ett graderat m2- lopp i Alingsås där hon klämde till och sänkte sig 1,1 sekund i tid från föregående start där, slutade som trea. Vi var nog lika glada som segrarna och framför allt förvånade! Då vi glömt att anmäla dit så efteranmälde vi och tog  det som fanns och tänkte att det får bli en bra träning på medel... :)


Igår var vi i Borås och där fick hon gå ytterligare ett graderat m2 lopp.


1a Black Panther 6.43 37,55

2a Viggen 6.60 37.64

3a Tala 6.53 38,13

4a Vilma 6.60 38,51

5a Blå Mocca 6.61 39,54

6a Mr Loquat 6.61 39,98


Klara gjorde ett lysande lopp. För det första var hon med i starten och hade näst snabbaste split, lite nytt för oss...Pantern och Viggen är duktiga hundar som rör sig i klass 1-2 och Vilma hade klått henne i Tandfén  innan. Sååå en tredje plats är vi otroligt nöjda med. Till saken hör att Klara har haft pallplaceringar i alla sina 8 starter hitintills! :D 

Man kan nog inte få en mer stimulerande start på rundbana än vad vi fått med Klara!!


Det har blivit dåligt med korttagning, men några togs i Alingsås...


  Det blev en jättevarm och solig dag. 


   Närmsta grannarna, Ewa och Linda. Det är inte bara Håkan som får "vet hut" fingret...även de andra pojkarna... :)


   De här två godingarna var oxå intill oss. Två Axrejsare som har det skönt i solen...den lilla tiken hade gärna fått följa med hem, så söt o trevlig...


   Dagens första lopp. Blå hund Svea Viking, Vit Ching TingALing, svart/vit Paánga, röd Mr Loquat och gul Blå Mocca.


   Rumpan på Svea till höger...


   Här ser man att framför allt Paánga har spurtat på bra från kurvan fram till målet...


   Här kommer segrarna...Ann-Christine o Svea...


   Deltagarna i lopp 2. Gul Trillik, sv/vit El Switch Point, svart Glenspay, blå Mc Adam, vit Belara Nemo, röd Nogger....


  Håkan o Ewa med en taggad Ca Gibson...2a blev han för dagen...vinnaren Marrachino verkar vara i prima form, visade han även i Borås.


   ...å så målfotot på Klaras lopp. 1a Daigo, 2a El Ghost Point, 3a Klara och 4a Sunshine...


   Klara i grönskan som nu snart skiftar i höstens färger...


 / L 

Av Anders o Lisa - 2 september 2010 17:38

...har högtalare eller hörlurar inkopplad till Din dator rekommenderar jag att Du (du=hundägare/hundälskare) går in på följande websida:


http://www.andiesisle.com/GoD_and_DoG.html


Du kanske måste markera hela raden, högerklicka, välja kopiera och sedan klistra in i Din webläsares adressfönster för att komma dithän, men det är värt det, kan jag säga - en och annan tår trillade (inte för att jag är kyrklig, men)...


Och vad gäller Hanna, så verkar hon må bra. Hon börjar känna att hon vill röra på sig, vilket betyder att vi får arbeta mer för att hålla henne stilla... Vi var till Strömsholm i fredags för ett nytt elastiskt bandage, inga problem eller ändrade skötselinstruktioner har blivit aktuella.   .    .     .     och dagarna går : )  .      .    .  Fredagen den 10e skall vi tillbaks för sista lindningen, förhoppningsvis : )


Klara tävlade på Västeråsbanan i söndags (Tandféen, kortlopp) och blev 3a där, efter en stark insats; sist ut, drygt en längd, sen instängd innan kurvan i 4e position. Plockade sen en placering under kurvan, höll den positionen till mål. Hon skall starta i Alingsås på söndag; medtävlare är - Sunshine in the Rain, el Ghost Point och Daigo v d Wateram. Det är ett medellopp, vilket vi tycker passar Klara bättre...


Ha't gött och rösta gärna!


/ A

Av Anders o Lisa - 2 september 2010 16:34

Den nya länken är "Nordic Färskfoder "                         och...


                    ...den nya omröstningen lyder som följer;


           "Varför besöker Du vår blogg?"

Presentation


Välkommen!

Rösta!!

Varifrån kommer du?
 Syd
 Öst
 Väst
 Mellan
 Norr
 Europa

Fråga mig

2 besvarade frågor

Familjen


KLARA - Moneystep´s Tala (2008.08.04)
e. Jykä v.d. Spaarne Meute
u. Moneystep´s Tre Rand

ELTON - Old Road´s Kroken (2011.11.04)
e. Blits v.d. Spaarne Meute
u. Old Road´s Chakira

^^^ ^^^

ANDERS - Hedströms Anders (1974.09.27)
e. Torbjörn
u. Aina

LISA - Johanssons Lisa (1967.01.03)
e. Sven
u. Elsa

Gästbok

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards