Alla inlägg under december 2010

Av Anders o Lisa - 31 december 2010 21:03


    


Av Anders o Lisa - 27 december 2010 14:00

...nu har förkylningen blommat ut rejält och Fisherman´s  Friend  knapras friskt...Fick även knapra i mig alvedon i morse så jag kunde passa på att gå en "längre runda" med brudarna då vädret tillät detta!  40 minuter - numera långpromenad i dessa bistra tider...


Får väl stå mitt kast då vi for till Ikea i går...blev sämre efter det tyckte jag, men vem vill ligga till sängs då det är jul!? Inhandlade en ny lampa till tv-rummet samt lite tyger till gardinkappor. Passade på att luncha där också, trevligt då vi sällan lämnar de små liven för egna upptåg...:)


Tur att jag tagit ledigt hela veckan fram till nyår ;)...så jag kan bli frisk...och är arbetsför när det krävs...men det är lååångt dit och medicin finns så man kan vara i gång ändå... ;D


Idag är det Klara som stått för öset i snön, Hanna har bara stått still för att spana efter älg alternativt varit på väg över stängslet :/  Men bestämd stämma samt godis har hållit henne kvar, än så länge...det stod nämligen älgar på åkern bakom huset sent i går kväll när jag kom ut med Hanna, och Hanna är en fokuserad vovve som inte glömmer sådant! Hon har kikat ditåt även tidigare från och till...

Blir så trött, det är ju liksom väder för lössläpp nu och det är den träningen som hon behöver i sin rehabilitering. Pratade med ridskolan och där fick man hyra ridhuset för en hundring i timman...men det vore ju så bra att kunna släppa henne flera korta stunder varje dag liksom...ja ja, vi får väl lösa det på något sätt, kanske gå ut på åkern med henne så hon får nosa av och då kanske det inte lockar lika mycket längre...fundera fundera...


Här kommer det kort ... :D


   Fin är hon i alla fall...



   ...spanandes hit...


   ...och dit!



   Och här kommer Öset...


  


   "kolla Matte jag flyyyger fram"...


  


   "Hade du godis sa du"...


   ...dags för bus igen...



   ...och iväg...


   ...för att knappt synas bakom snömassorna...


   Nu har vi kommit ut på den stora åkern framför huset och Klara får arbeta mer för att ta sig fram...


  


  


  


  


  


  


   "Nä nu får det va´ nog, dags att dra in"...


Är så skönt att se Klara på bettet igen, hon har varit så lugn...nästan för lugn om man jämför med henne som hon är annars...men det är väl löpet som har spökat. 


 /L




Av Anders o Lisa - 25 december 2010 13:19

...jo, jag fick mer och mer ont i halsen ju mer julaftonen närmade sig sitt slut. Satte klockan på 5.00 i morse för att känna om det gått över och därmed iväg till julottan...men nej, det gjorde fortfarande ont, om inte än värre, så det var bara att ringa runt till körledaren samt skjutsen och sedan krypa till kojs igen. Kändes inte alls trevligt då jag vet att det var flera som inte kunde komma och styrkan var liten...har dessutom avstått t o m TVÅ julbord för att öva med kören i stället...ja ja, jag vet, man rår inte på så´nt här...

Anders däremot spettade iväg tidigt för att tända marschaller utanför kyrkan samt ljuskronor inomhus, det tog 30 minuter - en hel del som ska tändas...och vackert är det, alla dessa levande ljus som möter en i julottan...

Som tur är mår jag inte så förfärligt dåligt för övrigt utan det är halsen som svider och är röd med hosta.


För övrigt var julen hur trevlig, skön och god som helst. Är en av de få (utgår från vad jag hört runt omkring mig i alla år) som verkligen tycker om mina svärföräldrar, så därför var det inte betungande att fira julen hos dom, utan snarare tvärtom!

Komma och sätta sig till dukat bord, trevligt sällskap och glada miner...snarare lyxigt... :D


Om några dagar fyller jag 44 år, får alltid fråga Anders om siffran stämmer då jag inte riktigt hänger med i svängarna...de´ går så fort...t o m nu blir jag osäker - det är väl 44... :/

I o m mitt jobb med ungdomar får jag ofta höra kommentarer som får mig att småle och känner igen från mina egna tonårstankar. 

Man är redan gammal vid 25 års ålder, man kan inte tänka sig själv som 40-åring, alla, eller åtminstone de flesta, över 30 år tänker som gamlingar och är töntiga - de hänger ju liksom inte med...!! Livet är liksom slut...dö trist...vad gör man som gammal...virkar o gnäller på ungdomar... etc etc etc.   Ja, de lär väl få se vad man gör efter 30... :D

Fast jag har nog en lilltå kvar i "tonårstänket" :/...när jag skulle fylla 40 kändes det väldigt konstigt - en milstolpe liksom...jag - 40 år. Och när jag tänker på att jag inom , nästan, 6 år ska fylla 50 blir det liiite kortslutning! Inte kan väl jag bli 50 år...det är ju föräldrar som fyller 50år...till slut äldre syskon, men inte jag!! Vad gör man efter 50 liksom...:D...skojade nu, men det är lätt att falla in i "tonårstänket" - märker jag...

 Kommer ihåg när mamma fyllde 50 år och hur hon såg ut då. Skulle man jämföra henne med en kvinna i 50 årsålder idag så har jag ju kanske lättare att "identifier" mig med den senare kvinnan, till det yttre alltså. För vi klär oss säkert ganska lika, frisyren likaså och kanske t o m viss musik diggas av båda. Ja nu skenar tankarna iväg och jag ska lugna mig lite..men dagens 50-åring har ju inte så ofta iallafall  pappilotter i håret och övervägande polyester kläder...men missförstå mig rätt nu för jag kommer ihåg vad fin jag tyckte mamma var då hon rullade håret på ett viss sätt till högtidsdagar!! :D


För att knyta ihop säcken lite grann så såg jag ett program om och med Rod Stewart igår kväll, och eftersom jag har Spotify så sökte jag upp musik med honom idag. Kommer ihåg att jag i ungdomens da´r lånade en skiva från 70-talet av honom av min äldsta syster...men därifrån till att medvetet ha flera skivor av nämnde man i sin skivsamling går ju inte...om man är ung på 80-90 talet...töntigt...tanter lyssnar på Roddan!

Och - ja, nu är jag väl då tant eftersom jag varmt rekommenderar skivorna;

The Definitive Rod Stewart och framför allt Soulbook...men måste tillstå att jag inte diggar Sailing och viss musik från 80-talet...Så ja, nu har jag väl ändå viss värdighet kvar! ;D :D :D



   "Tror du tomten kommer i dag också Klara??"...


 / L

Av Anders o Lisa - 23 december 2010 20:03

     

Av Anders o Lisa - 22 december 2010 10:32

Hanna här...nu ska ni få se hur jag har det ibland...med Matte. Speciellt efter frukost på lördagar får jag utstå hennes kramande o pussande...hon är sååå tjatig ibland...försöker bita i hennes stora näsa, men poletten trillar liksom inte ner...Den enda som verkar gilla det hur mycket som helst är Scilla...kan inte förstå det :>....




Nåja, här är det så kallt att vi inte ens kan springa lös i trädgården utan att få kramp, usch o fy, - 20,5°. Så jag galopperar lite lätt inomhus till mattes förtret. Klara är jättetråkig just nu, ligger i sängen på ovanvåningen och kurar i täcket...Scilla däremot får jag fart på emellanåt!


På julafton ska vi hem till farmor o farfar, mormor kommer dit också...bra, för henne kan man lura av några köttbullar...men Matte säger att hon ska hota mormor med orden att hon skämmer ut henne för hela släkten :/...visst ska väl vi fyrfotingar oxå smaka av julbordets läckerheter!!


 / H

Av Anders o Lisa - 20 december 2010 15:57

...En vanlig kommentar tycker jag är: "Ååå, har du en så´n där hund som darrar o fryser!?..."


   We proudly present Emmaline´s DJ Hanna Med H...vi lovar - man får mycket hund för pengarna!! :D :D :D 


   Lite uppvärmning...



   ...and here we gooooo...


  


  


   Varför ska man springa i det uppskottade...när det finns djupsnö...


   Hanna i ett nötskal - det sprakar om henne stundtals!



   Sedan kom nästa kanonkula utfarandes - Moneystep´s Tala



   ...är det snö som far runt munnen!?



   ...får nog börja med siluett fotografering...kameran är trött - men inte bruden som far mot horisonten... :D


Tänk vad hjärtevännerna kan få mig att må bra en helt vanlig måndag efter jobbet!! 


 / L


Av Anders o Lisa - 19 december 2010 12:32

...en vanlig 4e advent...


  

"Jaha, där går Husse och skjuver snö."


   ***


   "Ska vi leka?"...


   "Nähä, de vill vila"...


   "Får väl leka själv då, tjohoo jaga svansen"...


  ... "eller varför inte bakbenet"...


   "Oj då, vad yr jag bleeev"...


   "Får nog lägga mig ner"...


   "Nämän se där, en trasa"...


   "Där har vi bitringen oxå"...


   " men kolla här då Matte, ett ben"...


   "Ja men nu kom ju Scilla, lattjo!"...


   "Jaha, det var benet hon var ute efter!"...


   ..."får väl vänta ut henne"..............


"Detta skedde på bara några minuter säger matte och ruskar på huvudet,  va´menar hon me´de´??...Tydligen ska vi gå ut nu igen! :D"




   Vi i Kroken önskar Er alla en trevlig 4e advent...



 / L 



Av Anders o Lisa - 18 december 2010 18:27

...Ja hemska tanke, datorn var helt blank i går - endast en mapp med ett frågetecken på var det som syntes. HJÄLP!!

Vet inte hur många gånger vi diskuterat att vi borde köpa en extern hårddisk för att föra över bl. a alla kort! Pulsen blev hög men vi hade en tid på rehab, den sista för övrigt, att passa i Karlstad, så vi fick lämna datorn åt sitt öde... :/ ...till senare...


Tänk, detta med affektionsvärde, inga pengar i världen kan ersätta minnen i form av små saker, kanske obetydliga för andra men ovärderliga för en själv, och kort!  Minnen på hundarna som valp, härliga sommardagar i skogen, dagar på tävlingsbanan, Hanna med gips, Hanna utan gips - galopperandes, lilla mamma på besök osv osv osv... OVÄRDERLIGT!


Som tur är har vi en ovärderlig vän som kan detta med datorer, och då närmare bestämt iMac som vi har. Han är faktisk kunnigare än supporten som vi anlitat några gånger... :D


OCH... med hjälp av honom fick vi liv i datorn igen, men hans första råd var att åka in till sta´n och köpa en extern hårddisk...innan vi körde "reparations programmet"...för att spara allt, utifallatt...

Sååå, nu funkar allt igen, och vi har äntligen "sparat" allehanda ting som finns i denna burk. :D...vi hade tur denna gång och tappade inte några filer!


För övrigt är temperaturen skiftande i allra högsta grad. I torsdags var det till och med plusgrader en stund för att på kvällen visa - 16° igen. På fredagen hade vi ca -13° på dagen,  och på kvällen/natten när jag kom hem var det - 2,7°. I morse hade vi  - 3,8°  med lätt snöfall som varat hela dagen. Perfekt för promenad, och en av de få gånger jag velat ha snö som lägger sig ovanpå det knaggliga...

Klara och Hanna sprang i trädgården, var för sig, ute på fälten är det för djupt med nysnö blandat med skare...


Tycker mig se Hanna ge järnet mer i trädgården och idag höll hon upp tassen endast en gång, och efteråt när jag "gick ner henne" såg jag ingenting. Härligt att se henne få liite bullar på bakbenen! Hon är otroligt pigg just nu, aktiv, igång hela tiden! Undrar hur mycket som  ligger i hennes mentalitet kontra uppdämdhet...känns som det är mentalt...Hanna är en krävande tik som vill ha liv och rörelse hela tiden. Vi får en känsla av att hon är en aktiv och framåt individ! 

När hon kommer ut på banan kommer hon att ta för sig, tror jag, oavsett var hon hamnar i klass. Här hemma försöker både Scilla o Klara att tukta henne, med skiftande resultat...I morse t. ex. -  Scilla ryter i, och det kan hon, Hanna lugnar sig en sekund för att sedan gå ner på frambenen och skälla uppfordrande - kom igen, vi leker!! 

Klara tror jag till och med undviker henne stundtals, just nu är det Scilla o Hanna som leker mest, de är lika tydliga och rätt på...Klara är/har varit i valpvecka, och hormonerna är därefter...Hanna måste ha haft ett otroligt starkt första löp - tuttarna är fortfarande lite stora. Hanna är den förste som kan ta Scillas ton, hon låter mycket men det är allt! 


Här kommer några filmer från sista rehabiliteringen av Hanna;



Först lite uppvärmning...



...sedan trav...





Hej svejs...


 / L

Presentation


Välkommen!

Rösta!!

Varifrån kommer du?
 Syd
 Öst
 Väst
 Mellan
 Norr
 Europa

Fråga mig

2 besvarade frågor

Familjen


KLARA - Moneystep´s Tala (2008.08.04)
e. Jykä v.d. Spaarne Meute
u. Moneystep´s Tre Rand

ELTON - Old Road´s Kroken (2011.11.04)
e. Blits v.d. Spaarne Meute
u. Old Road´s Chakira

^^^ ^^^

ANDERS - Hedströms Anders (1974.09.27)
e. Torbjörn
u. Aina

LISA - Johanssons Lisa (1967.01.03)
e. Sven
u. Elsa

Gästbok

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards