Alla inlägg under juli 2010

Av Anders o Lisa - 25 juli 2010 18:49

...ja jäklar vad det regnar - nu blir det svamp - tänk positivt!


Igår hade jag och tjejerna en superskön promenad i skogen. Vi plockade svamp och lärde Hanna att äta blåbär från riset, för övrigt slappade vi en hel del...


Idag åkte vi till Karlstad för att vara med på ett medlemsmöte i Whippet Race, men vi hade uppfattat tiden fel så mötet var redan över när vi kom! :/  Och ingen av våra hundar skulle träna på banan, men då passade vi på att bur-träna Hanna. Det gick bra, hon fick höra luckan smälla, springa genom öppen bur och avslutade  även med stängd framlucka. En av de blötaste besöken jag varit med om på banan där...men det bekom inte Hanna med H, inte så länge trasan var framme i alla fall!


När vi kom hem så anmälde vi Klara till Midlanda till kommande helgs tävling. Vi slår två flugor i en smäll - en liten semester tripp som kryddas med det bästa vi vet numera...upptäckte även att min ena syster bor väldigt lägligt efter vägen uppöver, närmare bestämt i Alfta...Jaha, tänker hon, nu får man besök när det är hundar med i spelet...hoppas hon inte läser min blogg :)


SÅÅÅ alla 3 klassare anmäl!! Vi vill tävla...! :D


Som sagt regnet bara öser ner. Anders har tänt i vedspisen i köket, lagar tacos samt två filmer är hyrda för kvällen...


   Skönt att ligga på kökssoffan när det sprakar i spisen...Scilla gillar vääärme...


   För några dagar sedan slog våra vita rosor ut...en av mina favoriter...


   vackert i sin enkelhet...


   ...och Budda en varm dag i fågelbadet med ett bi på halsen...


Ha de gott mina vänner...


 / L




Av Anders o Lisa - 24 juli 2010 14:13

...Ja det var vad som stod på agendan för vår del i går i Västerås.

Sedan gjorde det inte ont att se alla fina lopp som det bjöds på och tjöta med trevliga människor... 


Klara slutade som 2a i sin final och sänkte sin tid ytterligare till 20.14...hon levererade precis det vi önskat innan!!


Mr Challenger förstod vi skulle vinna men skulle hon komma före Ragtime som gjort en bättre tid än henne i försöket...Classic är ju inte i form än efter löp....


Starten var inte så bra, hon gick in i kurvan som fjärde hund och kom ur den som tredje. På rakan sedan la hon in spurten och avancerade upp till andra plats. 


Som det ser ut i dagsläge skulle jag vilja hitta ett medellopp till henne, hon är stark på rakorna och med halvtaskiga starter så finns det lite tid på medel att jobba igen dessa...

Blev jätteglad i bilen hem då Anders föreslog Sundsvall till helgen, men väl hemma såg vi att det var bara klass 1 hundar anmälda och det blir för hårt för henne...det är ju inte bara att anmäla, tyvärr - det ska finnas rätt klasser också...


Som sagt det var många fina lopp denna kväll. Moneystep´s Kennel som Klara kommer från skördade vinster och fina pallplaceringar. T ex. Koruna, en tik, var nog den som imponerade störst på mig. Birr fick till en bra start och kammade hem vinsten. Tiken Dalasi gjorde ett jätte bra lopp bland flera mycket duktiga hanar, slutade som fyra - bra i det gänget!

För det är ju så att dessa tikar har löpt för en tid sedan och allt vad det innebär... 


Supersprinten trodde nog många att El Chutney skulle vinna men där fick äntligen DS Element till starten och spurtade till sig 1a plats, grattis Åsa o Leif. Själv var jag överlycklig att jag hann fånga honom innan han sög i sig trasan och allt vad DET innebär... :D


Här kommer nu en massa kort från kvällen;


   Göran defilerar med Birr...


   Här kommer Birr!


  


   Tror han ledde från start till mål...


   Två vinnande herrar...


   Åsa o Element på väg till starten i supersprinten som sponsrades av Kennel Steelsuccess...


   ...här kommer Linnea o Nio Piaster, Klaras morbror, som vann sitt försök tisdagen innan...


   ...följt av Tre Rand, Klaras mor, som kom tvåa i samma försök...


   Och här är ekipaget som väl de flesta trodde skulle vinna efter att ha vunnit de flesta supersprintar denna sommar, El Chutney...


   MEN se så blev det inte...en glad Åsa och en värdig vinnare Emmaline´s DS Element! Ja det gäller att vässa till de fiiinare loppen - för fint var det, vinnartäcke samt pokal. :D


   Här kommer lopp 7. Utah Kid leder utanför honom ser vi Sunsapote, Dalasi och Dong...


  


  


  


   Efter detta kommer DS Leffe Blond upp, Dalasi och Dong går om Sunsapote...vinner gör Utah Kid, 2a Leffe Blond, 3a Dong, 4a Dalasi, 5a Sunsapote 0ch 6a Black Light.

Märk väl vad mycket publik som står och hejar på...det måste ju vara finalen i Mälar Cupen de väntar på... :D...


   ...nåja kanske inte alla, men några är intresserade...Anders o Klara intar banan...


   Här kommer de...Klara i blått, tredje från rälsen...fast det är fjärde, Cherimoya ligger precis bakom Ragtime...


  


  


   Klara fjärde hund in i kurvan...


  


   Kommer sedan ut som tredje och placerar sig som 2a i mål... Heja Klara!


   Prisutdelningen i Mälar Cupen. 1a Mr Chellenger, grattis! 2a Klara, 3a Ragtime, 4a Classic, 5a Bina och 6a Miss Cherimoya.


   Utanför tog vi emot publikens jubel...Klara har en egen Fanclub, den heter Håkan!


 We proudly present... Klara, Mälar Cupens bästa tik...det gäller att hitta de rätta titlarna... ;)


 Du ska få ett signerat kort nå´n dag Håkan...


 / L









Av Anders o Lisa - 22 juli 2010 21:54

Håller/Höll Du koll på rundbane-SM i Västerås?


/ A

Av Anders o Lisa - 21 juli 2010 13:17

...Ja det var det vi styrde kosan mot igår eftermiddag.


Behagligare temperatur i bilen än tidigare färder mot Västerås, men när vi kom fram slog kvalmigheten mot oss.


Häftigt att se alla bilar, husvagnar, människor och framförallt alla hundar, det är SM-tider... :) och där skulle vi vara med :) :)...


Det började med en låång kö till veterinärbesiktningen, Klara tyckte det var lite läskigt, tror jag, och ville gärna bli klappad av matte. Men sen kom Göran, Klaras uppfödare, och då blev det genast  bättre...äntligen någon hon kände igen och någon att gosa med. Sedan träffade vi hela tjocka släkten, både vad det gäller tvåbenta och fyrbenta, och det var himla kul.


Mentor Leif fanns också på plats, skönt med stöttning och givetvis kom det frågor från mig då det var ny bana att tävla på och nybörjar-nervositeten gör sitt. Det är liksom att svaren inte riktigt går in och sitter där när det är tävling på gång...om ni förstår vad jag menar... :D 


Japp då var det dags, här ser ni Klaras startfält i depån innan vi går in för defilering;


   Box 1 Miss Cherimoya, 2 DS Blåkulla, 3 Klara, 4 Ragdance, 5 Bina. 


   Jätteskoj med publik och en entusiastisk sådan...


   Här defilerar jag o Klara under glada tillrop från vänner vid staketet :D


   För första gången ville inte Klara gå in i boxen, men vi började liksom om och då gick hon in med en lätt knuff-skuvning i baken...hunden i boxen intill vände sig så det tog lite tid...men sen bar det iväg. Klara var inte med ut i vanlig ordning och hon trixade lite hit o dit innan hon hittade rätt men sen tog hon i och var först i ingången till kurvan...


  


   Positionerna i kurvan...Bina ligger fyra här men slutar som 2a i målgången - hon måste ha jobbat på bra...


   Klara verkar titta lite förundrat på Bina som rusar mot trasan... Klara kanske ville ta ett medellopp istället :)...


1a Klara 20.20

2a Bina 20.66

3a Miss Cherimoya 20.88

4a Ragdance 21.13

5a DS Blåkulla 21.49


Klara gjorde ett fint lopp och en fin tid. Här vann hon med nästan en halv sekund och gjorde enligt Anders en riktigt stark målraka...vi är jätte nöjda och glada...och motstånd kommer hon att få till fredag när hon nu gick vidare. 

Då möter hon  bl. a Mr Challenger och Ragtime som gjorde än bättre tider i semi 1...


   Kul var det att få segerdefilera och ställa sig högst upp på pallen!! :D  HEJA KLARA


   En fin rosett till Klara och en fin ros till matte o husse. 


Nu så här efteråt är nästan hela loppet o prisutdelningen som i ett töcken :). Men i takt med att nerverna stillar sig blir väl världen allt mer klar för mig under tävlandet ;)



Ett annat intressant lopp under kvällen var när kullsyskon och äldre syskon till både Klara och Hanna möttes.


   I blått täcke DS Leffe Blond, svart Dalasi och svart/vitt Dong...


   Tror Leffe Blond fick en kalas start och gjorde sin hittills snabbaste tid på 295 m, 19,41. Tvåa blev Dong och trea Dalasi.


   Här hade fotografen kommit lite närmare så man ser att det är hundar o människor på bilden i alla fall ;).  De har lite att leva upp till töserna här hemma med så duktiga syskon, GRATTIS till er alla....


Nu har jag suttit alldelens för länge här och bloggat, men jag har lite svårt i bland för att göra det kort...nu ska vi ut med hundar... hundar...hundar...hundar....


 / L





Av Anders o Lisa - 19 juli 2010 23:20

...Ja, det känns lite så inför morgondagen!


Vi hämtade Klara en otroligt regnig dag på Västerås rundbana för snart två år sedan;


   Foto: Katarina Lindberg

Vi hade aldrig sett något så sött innan...


   Foto: Katarina Lindberg


...vilka ögon...så liten och hjärteknipande...här i famnen hos uppfödare Linnea, strax innan hon räcks över till oss.


Kommer ihåg att Göran pratade varmt om rundbana och inte hade något emot att se henne där i framtiden. Jag och Anders sa "vi får se" och hade tankarna mest på Whippet Race...


Men tiderna och tankarna likaså ändras och i morgon åker vi till Klaras första Västerås-tävling...och mamma Rand, syster Dalasi, Katta som tog de fina korten, Göran o Linnea och lite annat folk som fanns där då finns där i morgon också...som sagt cirkeln sluts lite grann...


Nu ska jag gå och lägga mig och försöka sova...får nog bli några sidor i boken...


  

Go´natt...


 / L

Av Anders o Lisa - 16 juli 2010 13:09

Kajsa Bergqvist släng dig i väggen...här har vi Hanna med H!


Nej, förlåt Kajsa! Hanna har en bit kvar till att slå dig... :/


Det var inte alls roligt och jag kunde lätt hålla mig för skratt när Hanna seglade över staketet!

Jag och Anders stod utanför staketet och sågade ved, Hanna kråmade sig ut genom en av "rutorna" och ville vara med. När hon inte kom närmre tog hon alltså saken i egna händer och hoppade över...hur lätt som helst. In med hunden och upp med nästan dubbla höjd i staket, som tur är hade vi mer hemma.

Det första hon gör när hon kom ut var att försöka igen! Med den påföljden att hon inte riktigt kom över utan blir hängande i bakbenet i en halv sekund innan hon rasar ner...hujja mej...rusar fram och är bredd på det värsta, men hon visar ingenting efteråt!! Pust..


Nu ska här köpas in ännu mer staket och även sättas upp mot det höga gräset och träden utanför på långsidan. Tror inte att hon försöker däråt men man vet aldrig med den damen...har aldrig varit med om en hund med bättre självförtroende och tilltro till sig själv...Vi kallar oss Fort Kroken numera...


I o f tror jag hon var lite uttråkad också. Det hade inte blivit några långpromenader i o m värmen som var. Så nu har vi varit ute i skogen på morgonen idag och stillat spring-lystmätet lite, vädret tillåter det också - bara ca 22°.


Nu väntar vi på husse som slutar 16.00 och sedan har semester i två veckor!!

Vi ska grilla och ha de gött och några hundaktiviteter blir det nog, kanske bad - vi får se.


Det ska bli spännande att följa morgondagen på rundbanan i Västerås...vilka semifinaler!! Hade gärna varit på plats och beskådat...är man inte med i starten blir det nog svårt att gå vidare...

Riktigt spännande klass 3 lopp också!


Nu bröskar det och växer bland blommorna, regnet gjorde gott...


  


  


  


   

Ha en fortsatt trevlig fredag och grilla lugnt...


 / L


Av Anders o Lisa - 14 juli 2010 15:19

Just nu ligger hundarna inne i olika rum och stensover. Det är bara 24° i skuggan idag, skönt. Brudarna kör några race, gräver lite hål, (nämner inget speciellt namn då kanske någon viss uppfödare känner sig utpekad ;))))) och sedan in för att vila upp sig till nästa rusch. Så går hela dagarna, i princip... Jag är ute på åkern för att hämta jord och fylla hålorna...


Plötsligt, en av de få gånger jag inte befinner mig på åkern, gör Klara mig uppmärksam på att hon sett något längst in i riddarsporren. Jag rusar dit i rädsla för orm, men upptäcker att hon upptäckt vår inneboende! Låt mig presentera - HERR PADDA;


 


  Visst är han fin! Ända se´n vi flyttade hit har vi från och till haft en Herr Padda hos oss. Vet inte om det är samma individ eller nya...däremot undrar jag om Herr Padda kanske tycker att det är vi som är inneboende hos honom...ytterligare en tolkningsfråga... ;)


  På vägen in för att hämta kameran såg jag den här liila ludna saken...



  ...och väl inne hittade jag den här lille gynnaren.....är det inte lite...äuhm....liiite...jord, som syns vid nosen...


Nej, nu ska jag ge mig i kast med deckaren, ha de gott! :D


 / L



Av Anders o Lisa - 13 juli 2010 13:18

...läste en av de mest intressantaste artiklar jag läst i Whippet Bladet nu på förmiddagen; På gränsen till utrotning - gorillor, tigrar, blåvalar...Whippets?


Tänker inte ge mig in på att återberätta - men det positiva, tycker jag, var att författaren avslutade med "tips" på hur uppfödare kan tänka och handla i sökandet av nästa avelshane. Detta skulle jag ta till mig som uppfödare...det var ju faktiskt inte nattsvart - med rätt tänk så...


För övrigt har vi en klibbig konstig värme/svalka här. I natt åskade det rejält, Scilla stackaren som är åskrädd låg och darrade mellan mig och Anders i sängen. Som tur är ligger hon still, helt på sidan men darrar. Sigge, som blev åskrädd som äldre, sprang runt och hässjade (stavning?), kunde inte vara still, upplevde jag hade det värre. 

Skönt är att Hanna inte reagerade nämnvärt på sitt första möte med asaguden Tor. Hon lyfte på huvudet några gånger men fortsatte att sova. Klara bryr sig inte heller.


Idag har jag beställt klubbtröjor/ VHS till mig och Anders, hade antagligen tur då de stänger i tre veckor f o m nästa vecka...hon trodde vi skulle hinna få dom till nästa tisdag...om vi nu får användning av dem då???....


Här kommer ett kort på violen som fanns med på Glad Påsk hälsningen här på bloggen. Då var den liiiten...


  

Fredag kväll innan Åkers var det ca fyra blommor som blommade på den, när jag kom ut söndag fm såg den ut så här :)...tropisk värme?...


För övrigt;


   Klara väntar på mat...


   Hanna och matte jämför längden på sina näsor... 


   och Scilla letar mask...en helt vanlig dag i Kroken, eller ja, semesterda´:D


Hej på Er!


 / L





Presentation


Välkommen!

Rösta!!

Varifrån kommer du?
 Syd
 Öst
 Väst
 Mellan
 Norr
 Europa

Fråga mig

2 besvarade frågor

Familjen


KLARA - Moneystep´s Tala (2008.08.04)
e. Jykä v.d. Spaarne Meute
u. Moneystep´s Tre Rand

ELTON - Old Road´s Kroken (2011.11.04)
e. Blits v.d. Spaarne Meute
u. Old Road´s Chakira

^^^ ^^^

ANDERS - Hedströms Anders (1974.09.27)
e. Torbjörn
u. Aina

LISA - Johanssons Lisa (1967.01.03)
e. Sven
u. Elsa

Gästbok

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards