Direktlänk till inlägg 6 juni 2012

Elton i fjädrar o Anders möter Solen samt Venus...

Av Anders o Lisa - 6 juni 2012 13:25

Nu var det ett bra tag sedan jag skrev här på bloggen, but here we go again...


Lusten har inte infunnit sig och så blev jag så vansinnigt sjuk efter förra bloggen. Har fortfarande ont i halsen som kommer och går... 


Följde med Linda till Borås Greyhound Park för 2 1/2 vecka sedan och tävlade med Paánga och NN Sofie. Det var ett kärt återseende vill jag lova! :)

Eftersom jag inte hade någon egen hund att tävla med så kände jag mig "lugn o skön" inombords, såg och kände på ett annat sätt hur tävlingsnerverna hade tagit folk i besittning, då jag själv inte var i detta "rus" blev det så tydligt... :)

Men förhoppningsvis ska jag få känna den där nerven i framtiden! :)


Träffade Hanna för första gången på över ett år, blandade känslor så här efteråt... men så otroligt gött att se och få känna på henne!! Detta möte har för mig snurrat i skallen hundratals gånger och jag har varit nervös inför det... trodde inte hon skulle vara med till Borås, och tur var väl att jag inte visste det för då skulle jag nog kunnat bangat ur...

Men nu känns det så skönt att jag har fått träffa henne igen och att jag klarade av det med enbart en varm o go känsla i magen.


Tiden går sin gilla gång tycker jag. Saknar solen då det är den som får mig att känna det där extra göttiga, att det liksom tar sina små glädjeskutt inombords. Jag har insett att solen = gött väder har väldigt stor inverkan på mitt välmående... och det blir tydligare ju äldre jag blir.


Och apropå solen så var Anders uppe tidigt i morse för att föreviga Venuspassagen. Detta inträffar 2 gånger under ca 113 års intervaller och då med 8 år emellan dessa två gånger. Så den som inte såg Venus framför solen  idag får vänta till år 2117!


.


Pappas gamla egenhändigt gjorda stativ var med...


.


... likaså "filter" av Solar Plexius solskydd till bilen.


.


Byängarna kl. 05.00


.


... och så kom hon äntligen och bröt igenom...


.


Det är alltså Venus som syns upptill framför solen.


... och själv låg jag hemma och sov medans Anders befann sig i händelsernas centrum!


.


Händelsernas centum fixade Elton här hemma igår... han vägrar erkänna att det var han, men faller på eget grepp så att säga... du kommer att förstå i o m bildbevisen...


.


Detta var vad som mötte mig...


.


... en glad Elton som önskade mig Välkommen Hem! :D


.


Vid förhöret hävdade han bestämt att det INTE var han som orsakat detta mindre kaos...


.


... utan la skuldbördan på Klara... dock tittade den anklagade bort under sin yttring!   


.


När detta inte gick hem, utan han nog kände sig besegrad, gick han skamlöst och lade sig på golvet till orden "men jag vet att ni ääälskar mig ändå"... "visst gör ni" !?  


Ja, som tur är ääälskar vi Elton, för ibland är det prövningarnas tid... så att säga...

Vi märkte att muskeln på ena baklåret inte utvecklades som det andra, kontaktade Stefan Rosén som upptäckte att han ömmade vid länden. För säkerhets skull rådde han oss till att röntga för att utesluta knas och sedan gå vidare. Så han är röntgad och allt såg bra ut, troligtvis muskelfäste/inflammation vilket innebär korta koppelpromenader och "Prövningarnas Tid"... valp, inte få springa, och dessutom höra till de mer energiska individerna... ja ni förstår...

Då kan det bli som på korten ovan... och allas våra tålamod prövas till det yttersta! :)


Därför har vi fortsatt med mental stimulans för att försöka trötta ut honom mellan varven. Senast i raden är "städa upp leksakerna"... som går ut på att han ska plocka upp sina leksaker och lägga i en back.

Har inte så mycket erfarenhet själv av klicker-träning men vi gör framsteg :)...


.


Tidigare har han lärt sig att trycka nosen mot min hand, trampa på en "musmatt" och nu ska jag alltså få honom att förstå att han inte ska trycka nosen eller trampa på leksaken utan ta upp den med munnen och bära den till backen.

Så här på korten ser man hur han börjar förstå att kan ska bita i ringen...


.


... sedan bita över den... ta tag...


.


... för att lyfta upp den...


.


Här har han lyft upp den och släpper vid mitt klick för att komma och få belöningen. I början tänkte jag hur ska jag få honom att  förstå att han ska göra någonting annat nu, inte trycka med nosen eller trampa... men helt plötsligt igår morse så hann jag se att han öppnade munnen lite och gnagde till på ringen och hann klicka i rätt tid. Sedan är det bara tålamod och ett snabbt finger på Klickern som gäller! ;)


.


Klara får också arbeta och tycker det är kul, här är det delar av lunchen som är belöningen... :)))


.


"Där har Matte stoppat in något som luktar gott"...


.


..." men hur ska jag få ut det... hmmm"...


.


"Om jag sätter nosen här"...


.


... "och puttar upp den"...


.


... "JA, se där, jag både kände o hörde att det var något gott som rasslade runt"...


.


... "oj, ännu mer "godis"!"


Klara har också lärt sig att nosa på handen och trampa på "musmattan" men det märks tydligt att det tar längre tid för en äldre hund att lära sig, men belöningen smakar lika gott!


.


Avslutar med några sköna kort som Anders tagit och frammanar SOMMAREN!


.


Förgätmigej... vår landskapsblomma...  


.


...och vägen till Kroken...


.


Hej Svejs på Er och hoppas ni orkade fram till slutet... ;)



/L 

 
 
åsa

åsa

7 juni 2012 08:17

Lisa,lång och fint blogginlägg..Junioren tar sig..och solen den är som du säger vårt livselexir....ha det gott!

http://emmalines.bloggplatsen.se

 
Lisa

Lisa

7 juni 2012 11:00

Tack Åsa. :)
Ja, det är gott gry i den killen...
Lycka till, till helgen!!

http://krokens-whippets.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Linnea

7 juni 2012 17:05

Har läst och tittat ända fram till slutet, blev inte uttråkad en enda stund, snarare tvärtom - så fina bilder.
Varma hälsningar från oss i Kullen!

 
Lisa

Lisa

8 juni 2012 07:38

Hej Linnea och tack för din kommentar!
Ser på bloggen att ni äntligen är igång med träning/tävling på banan och dessutom varit ända ner till Västerås med bra resultat! Lycka till med alla vovvarna i Kullen och ha de´riktigt gött hela gänget. :)

http://krokens-whippets.bloggplatsen.se

 
Anncie

Anncie

8 juni 2012 11:51

Vilket härligt blogg inlägg :-D
Tack för denna blandning av vackert,roligt och kloka ord mitt i livet...underbart!
Hoppas Eltons muskelfäste blir bra snart, krya på dig nospuss till honom.
Önskar er en skön Helg som står för dörren :-D
/Kramar Anncie och gänget

http://www.steelsuccess.se

 
Lisa

Lisa

8 juni 2012 13:22

Hej Anncie och tack för dina fina ord! :)

Elton tackar för nospuss o krya på sig, tror han har fått ut alla fjädrar ur munnen nu... ;) men de dyker fortfarande upp lite här o där i hushållet.
Önskar Er en Makalöst, som vår gode vän Örjan brukar säga, trevlig helg! :D
Kramen.

http://krokens-whippets.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Jen

8 juni 2012 19:35

Vad fint vägen till kroken, kanske där jag skall vandra med min bröllopsklänning ;)
Gött att du bloggat igen, fräckt med solen och jag säger det igen
ahahahahahahaha med Elton och kuddarna, trist men han e ju för go :)
KRAM

 
Anncie

Anncie

8 juni 2012 20:40

Skrev för en stund sen till Anders på FB:
Påskkort a la Elton :-)
Hoppas att han inte käkat upp för mycket fjädrar bara, då kanske det kommer ut en hel höna oxå...skämt å sido! Jag förstår att ni haft att göra,städa fjädrar är in´t lätt!
Kram Anncie

http://www.steelsuccess.se

 
Linnea Jönsson

Linnea Jönsson

30 juli 2013 19:01

Åh vilka vackra hundar! Alltid tyckt om den rasen och ska skaffa mig en sådan en dag! Fina bilder :)

http://lovechivas.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders o Lisa - 8 mars 2013 14:25

...har hänt sen sist?    Ja, i december började jag renovera övre "hallen", trapphuset och det ena rummet på övervåningen. Rev en vägg, satte upp ett staket som tydligen ingick i ursprungsplanen 1936, tog fram originaltaket (vanlig fasspånt med e...

Av Anders o Lisa - 7 januari 2013 14:43

    Och det tog sin lilla stund att komma in här... det var så längesedan jag skrev på bloggen så jag hade glömt allt från inloggningsuppgifter till hur man laddar upp kort, men det löste sig på vägen så att säga! :) Vi nosar och letar oss ...

Av Anders o Lisa - 7 oktober 2012 17:35

Tiden flyger iväg, så nu är hösten här...       Klara: ...tar det lugnt, är med på sköna promenader och trappar långsamt ned på sina 2 mediciner.        Elton: ...tar det också lugnt, har växt en del och får göra det i sin egen takt...

Av Anders o Lisa - 2 maj 2012 11:26

Och så kom då värmen tillbaka!   Själv sitter jag snorförkyld med värsta basstämman och hostar. Huvudet känns som fyllt av bomull... Trodde jag klarat mig denna vinter, men se det hade jag inte!   Förra helgen fick Elton testa vår bana lite e...

Av Anders o Lisa - 26 april 2012 10:51

Ursch... tråkigt väder... det vill liksom inte släppa det här gråa regntunga. Igår hade vi lite sol av och till och framförallt varmare, då känns det mycket gladare liksom! :)   Läser på facebook och bloggar hur många är igång med träning inför k...

Presentation


Välkommen!

Rösta!!

Varifrån kommer du?
 Syd
 Öst
 Väst
 Mellan
 Norr
 Europa

Fråga mig

2 besvarade frågor

Familjen


KLARA - Moneystep´s Tala (2008.08.04)
e. Jykä v.d. Spaarne Meute
u. Moneystep´s Tre Rand

ELTON - Old Road´s Kroken (2011.11.04)
e. Blits v.d. Spaarne Meute
u. Old Road´s Chakira

^^^ ^^^

ANDERS - Hedströms Anders (1974.09.27)
e. Torbjörn
u. Aina

LISA - Johanssons Lisa (1967.01.03)
e. Sven
u. Elsa

Gästbok

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards