Alla inlägg under oktober 2011

Av Anders o Lisa - 30 oktober 2011 18:02

...vilken tur att Klara blev frisk lagom till det årliga Höstfnattet! :)



.



Först var det bara lite löv som behövde fixas... ;)


.



   

...sedan anländer Stjärnan och värmer upp med lite stretching!


.



Och så går startskottet... 


.




...fin kurvtagning...


.




...likaså mimik...


.




Där satt lååånghoppet...


.




...för att följas av höjdhoppet!


.



Sedan den svåra djupdykningen...


.



...följt av upptempo...


.



...som ger kraft åt den knixiga "upp med rumpan i farten".


.



Slutligen varvbyte...


.



...och mååålgång!!

Hon gjorde det - hon gjorde det igen...KLARA årets mästare i HÖSTFNATT a la Krokén!!!!


.




Precis efter målgången tvärnitade ekipaget för att inmundiga diverse nyttigheter som naturen bjuder på...


.




...och som krona på verket slogs även en drill!


Nu står vi redo för vintern!


.






Damen hade även någon kväll innan talat om att hon ville ha något mer flärdfullt denna höst/vinter...kanske lite päls...kanske lite blingbling...

Här är resultatet och vad huset bjöd på...


.



 

Segerintervjun gavs sedan på franska - dagen till ära...  :D       



/ L 

Av Anders o Lisa - 25 oktober 2011 21:42

...piggelin pigge pigge piggelin...


Jaa, undrar vad det var i droppet som Klara fick! :) Hon skäller på oss, vill rejsa i trädgården, leka med oss, äter så det står härliga till...

Det gick fort för henne att tappa i hull och verkar gå lika fort att komma tilbaka igen, otroligt!


Känns lite konstigt. På en vecka har hon hunnit med att insjukna, vara febrig i 3 dygn och bara sova, bli feberfri, pigg samt äter bra igen! 

Det går fort i svängarna...


... så fort hon vill något så skäller hon...men jag förstår inte alltid vad hon vill. 

Igår när jag råkade stanna till vid bilen och kolla så började hon skälla...slutade när vi började gå igen...där förstår jag...men när hon helt plötsligt bara kommer ner från andra våningen, stannar på avsatsen och skäller tills jag kommer...vet inte riktigt...hon kanske bara talar om att hon är på G igen! Kan ju säga att hela Kroken fick en påskällning första morgonen hon stack ut näsan efter sjukhusvistelsen...

JA, ja det är gött att hon är pigg igen i alla fall!! Vi försöker dämpa henne lite grann, så det inte kommer några efterdyningar... 



.



     

Över till något annat...vad ser du för figur i lövet? :D


/L

Av Anders o Lisa - 22 oktober 2011 13:24

...angående Klara.


Tack för era kommentarer hälsar både Klara och vi!


De ringde igår eftermiddag från Karlstad och meddelade att Klaras feber gått ner. De hade satt dropp på henne kvällen innan och fortsatt med antibiotikan. 

Så på morgonen, fredag, hade tempen visat 39° och på eftermiddagen 38,5°.

Nu när febern gick ner så brydde de sig inte om att söka vidare...vi går ju mot rätt håll.

Troligtvis är det en virusinfektion eller en bakteriell infektion, dock vet man inte om det är vilan eller antibiotikan som gjort henne bättre. 

Jag är i alla fall övertygad om att det var droppet som fick det hela att vända så att hennes kropp kunde ta emot vila och medicin.


Hon är trött och vilar mycket men skäller till emellanåt och har burit runt på en leksak vid ett tillfälle. Tror hon vill visa att hon börjar känna sig bättre. :)

Är det att förmänskliga...eller... :))) 


Men oj vad fort det går på en whippet att tappa i hull...5 dygn bara...


/ L

Av Anders o Lisa - 21 oktober 2011 10:34

Nu har Klara fått spendera natten på Karlstads djursjukhus.


Tisdag middag när jag kom hem märkte jag att det inte stod riktigt rätt till med Klara. Tempade henne och det visade 4o° feber. Vi åkte till Karlstad där de tog blodprov, röntgade livmoder, urinprov samt Borreliaprov.


Men proverna ser bra ur...möjligtvis lite mer röda blodkroppar, vilket inte är ovanligt för vinthundar. De valde att sätta in antibiotika men detta verkar hon inte svara på då febern inte går ner...alltså tillbaka på ruta ett...söka vidare.


Nu väntar vi på att de ska höra av sig...hur Klara mår...hur vi ska gå vidare...



/ L


Av Anders o Lisa - 17 oktober 2011 12:55

...ja, den gångna natten har det varit si och så med nattsömnen...


Vi ger alltid vätskeersättning till hundarna oavsett om vi har tränat/tävlat i rejs, men träningen igår kom så plötsligt på och hushållet hade slut på varan. 

 Klara har kissat och druckit vatten fler gånger under natten, vilket är ovanligt...

Pratade med Linda på morgonen och hon hade varit med om det samma med Sofi i somras och gett henne vätskeersättning, vilket gav resultat.


Nu är Åmål en liten stad och har endast ett apotek, som har blivit apoteket-hjärtat och inte saluför v.ersättning för djur. Men hittade ett recept på nätet, (detta nätet...) hur man blandar till för lilla vovven... jag har fått lära mig att det ser lite olika ut för människa kontra hund...får nog kolla upp detta...:)  


Så kom vi då till magkänslan...som ytterligare har bidragit till lite snurr i sängen...

Vi ville så jättegärna ställa upp för det här licensloppet, hjälpa till... men jag kände lite någonstans att det inte var riktigt rätt mot Klara. Hon har sprungit alldeles för lite för att slängas in i ett lopp med andra hundar...

ÅÅÅÅåååååååå va´jobbigt att ringa och förklara detta...men så´n är jag...är inte magkänslan rätt så går det inte...måste tro på det jag gör...Pärlan går i första hand...


Men allting löste sig, andra hundar finns och förståelse fanns!! :))))


Vi är ju nya inom rundbanan och jag funderar hur ni som är "gamla" i gården tänker...

Är det bara att tuta och köra...jag själv tänker väldigt mycket, hit och dit, för hundens bästa...tror att en del ser mig/oss som lite tetiga, omständiga, hittar inte riktigt rätt ord...


Sedan är det ju alltid en risk att skriva så här öppet på bloggen, lätt att det kan bli misstolkningar etc...vissa kanske tycker att vi är för öppna...men tror man på det man gör så...


Vi tackar för spark i r...n så vi äntligen kom iväg till en bana och fick känna på´t igen...:D


För ett tag sedan satte jag på högtalarna och letade upp ett whippetlopp på Youtube. Jag kan säga att det klack till i både Klara och mig när trasmaskinen kom igång och jag hörde speakern prata...

Det är något visst mä´t!


Nu ska jag o Klara koka grönsakssoppa och baka matbröd, hej svejs...


.


  Klaras första tävling i Alingsås förra året...


/ L

Av Anders o Lisa - 16 oktober 2011 18:44

...Ja, idag bar det av till rundbanan i Alingsås. :)


Det var kallt och lite blåsigt men solen sken bitvis. Tur att jag tog fillingar på mig...Klara hade dubbla täcken...


Vi blev tillfrågade igår om vi kunde ställa upp med Klara i ett licenslopp nästa helg, så vi tyckte att hon kunde få ett lopp i kroppen innan...


.


Starten gick...

   ...men hon kom inte längre än till första kurvan...bensinstopp...


.


 Här går starten igen...


.


   


.


 


.


 


.


   ...hon kämpar på... självfallet flåsade hon rejält efter loppet, men tycker nog ändå att hon hade en snabb återhämtning. I o f sprang hon ju själv också...


Klara var nöjd likaså vi!


.


Här kommer lite andra kort...


   Det här startfältet sprang ett helt varv utan "haren" framför sig!


.


  Till slut fick de stop på dem...roligt kort...en massa rumpor :)


.


   Ser ut som att de har full kontroll på banan...


.


   Fin utsikt från bortre kurvan...


Japp, då har vi varit en gång på ovalen denna säsong...känns bra...vi är trötta, hela Kroken-gänget...nu får vi se hur det blir nästa helg...


/L



Av Anders o Lisa - 12 oktober 2011 12:02

...det var ett tag sedan nu...

Inte mycket nytt som händer...inga nya kort...så vi kör på gamla ;)))


Som sagt det är lite stiltje för tillfället. Minusgrader har vi haft två nätter och fina soliga dagar på det.

Klara ligger för tillfället och solar sig i divanen...lyxräkan...men hon har vaknat till de sista veckorna. Kör snäva rejs i trädgården och busar med mig o Anders inomhus :)

Hon har kommit på att om det blir tråkigt och ensamt så skäller hon några gånger...för då dyker ju vi upp...viss inlärning går fort!


Ikväll ger Mokören och Fredkören konsert i Mo kyrka. Vi har tränat på var sitt håll efter sommaren samt två intensiva pass tillsammans innan dagen D, som alltså sker ikväll. Kornett och flöjt medverkar också. Det ska bli kul...men också ledsamt på ett vis då det är det sista vi gör med vår körledare som nu går i pension. Kommer att sakna honom mycket


.



Hittade ett kort på mig själv. Tror jag är ca 7 år här...kommer ihåg vad glad jag var över halsbandet jag fått med namnbricka samt tro hopp o kärlek smycket...det var viktigt hur man hängde det över polokragen också :)...



.



   Anders har bytt replokal då den gamla ska rivas. Förstår att det tagit tid då man ser alla prylar... 



.


Det här är mitt pepp-kort för dagen...Klara vinner sin final i Halmstad...kommer ihåg glädjen...


.


   ...ibland kan problemen kännas så stora...och jobbiga om man inte kan påverka dem nämnvärt...


.


   ...vill hellre känna den här ron...


.


   ...och skönt att man har två Hjärtevänner...


.


   Ja, man får ta dagen som den kommer...göra så gott man kan och glädjas åt det man har här i livet!


...det har inte med hundar att göra...snarare jobbet...jobbigt...

Men som sagt, det gäller att få perspektiv på tillvaron och försöka tänka POSITIVT!!


/ L

Av Anders o Lisa - 4 oktober 2011 16:11

...ja, fröken i fråga är väääldigt nöjd med köpet!


Så här har det sett ut från morgon till eftermiddag...


.


  Mmmm va´skönt...


.


  ...näsan åker in...


.


  ...sedan blir tydligen jag och kamerablixtarna för jobbiga...hela huvudet åker in...


.


   Efter ett tag blir det nog varmt...tror jag...


.


   Så då börjar ålandet ut... :)


.


Vad är det med vinthundar kontra sängar,  soffor, täcken, filtar ja allt som är mjukt o skönt. Eller jag får väl säga whippet och greyhound, är ju dessa två raser jag har erfarenhet från...

Är det att de inte har något hull på kroppen? Sällan att nå´n av mina hundar gått och lagt sig på plana golvet, möjligtvis på sommaren om det är riktigt varmt...korta stunder...


Får väl tillägga till mitt o Klaras försvar att Klara hunnit vara hos mamma i fyra timmar under tiden jag jobbade och efter det tog vi en promenad på 1,5 timme i sta´n ut till ett av Åmåls vackra motionsspår. Så ja, nu blev det rätt...;)


Nu lämnade hon faktiskt sitt bo för HUSSE kom hem!


/ L

Presentation


Välkommen!

Rösta!!

Varifrån kommer du?
 Syd
 Öst
 Väst
 Mellan
 Norr
 Europa

Fråga mig

2 besvarade frågor

Familjen


KLARA - Moneystep´s Tala (2008.08.04)
e. Jykä v.d. Spaarne Meute
u. Moneystep´s Tre Rand

ELTON - Old Road´s Kroken (2011.11.04)
e. Blits v.d. Spaarne Meute
u. Old Road´s Chakira

^^^ ^^^

ANDERS - Hedströms Anders (1974.09.27)
e. Torbjörn
u. Aina

LISA - Johanssons Lisa (1967.01.03)
e. Sven
u. Elsa

Gästbok

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards