Alla inlägg under oktober 2010

Av Anders o Lisa - 18 oktober 2010 13:46

Ja, fy tysan vad det blåser och regnar om vart annat!


Idag har Hanna varit en kontorsråtta :)...jobbade ensam idag...såå...då dansar råttorna på bo....Passade på att gå en av träningsturerna i A-salen som vi kallar det, inget whippetväder ute precis. Ungdomsgården som jag jobbar på huserar i en ombyggd biograf, därav den stora salen.


För övrigt har helgen varit fantastiskt vacker med sol, värme och sprakande färger...mera så´nt!

Rensade grusgången för förhoppningsvis sista gången denna höst :/...ska väl erkänna att det blivit lite åtsidosatt den sista tiden. ;) Nu är det bara löven som återstår, men som de sanna kyrkogårdsarbetare vi är/ har varit, så vet vi att det är lika bra att vänta tills allt dinglat ner... OCH idag dinglar det ner för fullt! Anders lånar med en löv-blås hem så är det gjort på nå´n timme...vi har rätt så mycket träd runt omkring, skönt på sommaren - mindre skönt när äpplen och löv som sagt ska tas om hand!


Så idag blir det en gräddig tomatsoppa till lunch, tycker jag passar en ruggig dag som detta. Efter det nygräddade våfflor lagom till gubben kommer hem, då blir han nog glad... :D


Idag gör vi återblickar till 2oo8, närmare bestämt med början av 11 oktober och några veckor framöver. KLARA hade då anlänt och började sin första dag ute med att hjälpa till -  med just löven...


   Ja, jag har visat korten förut!!...men hon är ju bara sååå söt! Hon håller lövet så fint i munnen...


Sedan är det väl detta jag minns mest - fart o fläkt!  Anders gjorde ett bra jobb, tycker jag, som orkade fånga henne på kort...även om skärpan blev lite si och så...


   "Jag är född till att spriiingaaaaaaaaaaa"...


   "Tjohooo"


   "Ta mej om ni kaaan"


   "Gör en fint till vänster"...


   ..."Ha-haa, kom igen husse!"...


   "Oj då, var du där"


   "springa, springa, springa"...


   "Jag kan ännu fortare!!"


   Ibland tror jag bakbenen ville fortare fram än frambenen... :)


   För att sedan inta Klara-posen - stå still o se söt ut!!


Har aldrig varit bekymrad då Klara sprungit lös, varken som valp eller vuxen, hon är så otroligt lätt i kroppen och verkar veta precis vart hon har sina tassar o ben.

Likaså med Hanna, men där beror det mer på att hon inte fått några tokryck utan springer mer behärskat - MEN slutar aldrig!!


Ha´en fortsatt trevlig måndagkväll!


 / L




Av Anders o Lisa - 15 oktober 2010 20:31

Vi lägger till en ny länk; Wildboys Whippets & Greyhounds (tillhörande SDA) ! 


Tack för trevligt bemötande : )


  

Arslet i vädret för nästa säsong, eller hur ??


  

Vi hoppas på att meteorologerna har spått fel. Vi hörde att det skulle bli den tuffaste o kallaste vintern på 1 000 år. Ett-tusen år. 100 dekader. 10 århundraden, alltså. Ganska länge, så att säga. Tja, vad ska man säga; Pohlman & gänget  har rätt (sakkunskap), eller ?! 


Ha't gött!


/ A

Av Anders o Lisa - 13 oktober 2010 23:04

...Ja, Metacamet har väl börjat värka, fast jag tycker hon går med lite överdrivna rörelser bak, tycker inte Anders,  det är som vanligt - vi tycker olika ;)...


Vilka spännande lopp det blir till helgen i Västerås, spännande och jämna! Ska bli extra roligt att kolla de duktiga tikarna Dalasi, Koruna och JJ Sahlin...Classic kan säkert sänka sin tid ytterligare också innan tävlingssäsongen är slut. Som sagt, jag tycker det är extra häftigt när tikarna är uppe och ger hanarna en match!


Såg äntligen loppet med Klara från Järbo, och som vi misstänkte händer det någonting med Klara i loppet. Endera springer hon ihop med någon eller så trampar hon fel, eller kan hundar få som en muskelbristning när de springer??

Vi märkte nämligen någon dag efter Järbo att hon var kort i steget vänster bak och hon reagerade när jag klämde på själva lårmuskeln. Samt Anders tyckte att hon var lite ovillig till stretching bak, speciellt vänster efter loppet. Men vi har inte sett henne halta.

Därför har vi gått korta promenader med henne, ej lös, men sedan vet jag inte riktigt vad man mer kan göra. Så är det någon som har tips får ni gärna dela med Er :) !!!


För övrigt har Hanna o Anders varit på rehab idag. Nu är vi uppe i 12 minuters traskande och hon går så fint och bra hela tiden, trampar inte igenom!! Dessutom ökades takten för henne vid två tillfällen och det såg också bra ut.

Ännu en gång fick Hanna beröm för sina muskler vilket kommer att påskynda rehabiliteringen, hoppas inte detta tas som skryt - för vi är bara så glada för allt positivt som kommer!

Och mycket riktigt var det på grund av det lite kallare vattnet som hon krånglade förra gången, för idag gick hon lika bra som tidigare. :D


På kortfronten händer det inte så mycket himmlastormande - vi bejakar det lilla o vardagliga... :)


   Scilla borstar tänderna efter frukost...


   ...likaså Klara....


   ...men hon blir lite trött efter en stund...


   Hanna går lös på "tandborsten"...


   ...men verkar fundera efter ett tag om man inte kan göra något annat med saken...


   ...jo just det...


   ...det var ett tag sedan hon gömde saker...


Go´kväll gott folk!


 / L

Av Anders o Lisa - 12 oktober 2010 21:16

Jajjemän, det blev en tur till Karlstad djursjukhus idag igen, men inte med Hanna!


Sätter in en ohalt Scilla i bilburen i morse, någon timme senare när jag ska ta ut henne ser jag direkt att hon inte stödjer på höger bakben och haltar således när hon går.

Kände det första att "nääj, detta kan inte vara sant"...går in, låter henne ligga ett tag men tycker mig se efter en stund att hon är svullen i knät och ogillar när jag känner där.  Överlägger med mig själv - ska jag ha is i magen och vänta till morgondagen...men nej, det klarar jag inte och antagligen har hon ont och behöver något mot detta.


Ringer, och självklart är det bara att åka i väg - på jourtid...några timmar senare kommer vi in till veterinären.

Hon frågar så klart om något har hänt, och det är detta som är så konstigt, att inget har hänt. Istället har det blivit lite med promenader och hon har varit stillsam...

Men nu var det vetten som hade is i magen och skickar hem oss utan röntgen. Efter vad jag berättar så har hon svårt att se att det skulle vara någonting annar än en inflamation. Scilla får en injektion Metacam och sedan kunde jag ge det som jag har kvar hemma efter Hanna...och eftersom jag är hos dem två gånger i veckan så är det lätt att bara ta med Scilla ifall hon inte skulle bli bättre...

Faktiskt ett av de billigaste veterinärbesöken jag varit med om!! :D


Dessutom kom rehab-tjejen nr ett och erbjöd sig att kika på henne när vi kommer dit med Hanna framledes. De tog inte ens betalt för jourtid...kanske tycker de att vi varit där lite väl mycket det senaste...:) OCH Camilla, som hon faktiskt heter - rehab-tjejen, hade ringt till Agria idag och ifrågasatt varför inte senor går på rehab-försäkringen...de hade skruvat och tvinnat sig mot hennes argument och tillslut bara hänvisat till att det står så i försäkringen. Så hon hade avslutat samtalet med att hon nu visste och kunde tala om för folk med liknande skador på sina hundar att AGRIA INTE ersätter detta utan att de kanske skulle kolla upp andra försäkringsbolag! 

Det är tåga i den tjejen...


Och håll nu gärna tummar o tår för att det "bara" är en inflamation i Scillas knä...det räcker liksom nu...som det är! 


   Scilla snart 6 år...en glad o pigg svansviftande dam.


 / L

Av Anders o Lisa - 11 oktober 2010 19:43

...av Hannas rehabilitering har påbörjats idag.  Det hade varit strömavbrott på morgonen på rehab, så vattnet var 20° istället för 24°, som det annars brukar vara. Tror det var därför hon krånglade lite och ville inte riktigt gå på som tidigare i slutet av tiden. Som tur var hade jag med vintertäcket in idag och tog på henne det direkt efter traskandet, hon var lite frusen...

Hon är fortfarande inte bekväm i situationen "djursjukhus" eller överhuvudtaget att någon ska känna på henne... 

Denna vecka går vi 15 minuter alla fyra promenaderna och tar av benskyddet de sista 1-2 minuterna på en av promenaderna.  


I helgen blev det lite tungt...när jag till fullo förstod och kände att nu är säsongen över för vår del vad det gäller tävlandet med Klara. :/

Kommer ihåg att Åsa sa till oss att försöka tävla vidare med Klara när Hanna skadade sig, för att ha något positivt och roligt i det tunga...så RÄTT du hade Åsa!!

Och tack vare svärfar och Anders' arbetskamrat Kent  har vi kunnat träna vidare för detta ändamål...det har varit lite knixigt då den som är ensam hemma med hundarna inte kan lämna Hanna för att gå ut med de andra...det är möjligt att vi kan men vi vågar inte ta den risken ifall hon skulle bli tokig och göra något dumt...


Missförstå mig rätt nu, vi är jätteglada att Hanna är där hon är!!! MEN det går liksom inte fort fram, det vet vi att det inte kommer att göra, men som sagt, i helgen slog det mig verkligen vad vi har framför oss. 

Och när folk frågar "hur går det med Hanna då?", ser och hör jag hur de inte riktigt orkar eller vill höra sanningen, utan jag känner mig lite jobbig och kanske liite gnällig i deras öron...antagligen dör väl frågan ut hos vissa ;) ...förståeligt... 


   Goa och tåliga Hanna väntar på mat efter morgonträning...har sytt om ett handledsskydd i Back on Track för människor till henne som hon bär dagtid inomhus.


   Scilla och...


   Klara, även ibland kallad "Blåsmarks-sucken", väntar på smaskigt rått kött!

"Blåsmarks-sucken" kommer sig av hennes fantastiska SUCKAR, har aldrig hört en hund sucka som hon.. :) Och så kommer hon från Blåsmark, för den som inte visste :D


Hoppas att Du nu inte har deppat ihop och slagit huvudet i tangentbordet...för det känns faktiskt lite bättre efter att ha skrivit av sig här på bloggen...så ha överseende med mig :) :)...

Klockan är nu nio och Anders o Hanna går som två lyktgubbar med levande ljus i mörkret på banan utanför huset... :) :) :)...sista träningsrundan för dagen.


Avslutar med kort från slutet av april, det känns längesedan...


   "Nu ska jag ifatt skitungen!"...


   ..."gäller att ligga rätt i kurvan"...


  Vilar lite... 


   "Jaha, nu kommer hon igen"...


  "trasan är miiin!"...

    "Tar väl bollen i stället då"...


  "Va´ de´ husse som kom?"... 


/ L






Av Anders o Lisa - 9 oktober 2010 18:00

Lite från dagen, och lite från Järboresan...


Tror de följande tre bilderna är tagna någonstans mellan Karlstad och Kristinehamn:



  
De låg så prydligt, så jag kunde inte motstå...
  
...de här ligger inte lika prydligt, men tanken har slagit mig varenda gång vi åkt österut och passerat dessa, att de successivt växt i antal, och "Hur lång tid kan det tänkas att ta vara på dem alla!?" Känns som MILJAAAARDER med balar!!
///////                   ///////////                       /////              /                         ///////////
Nu till Den Groteska Avdelningen.
VAD SERVERADES TILL MÖRDARSNIGELN????
...jo:
  
Låter faktiskt ganska äckligt...
  
...detta kort är från Statoil i Karlskoga; alltid lite billigare!! De har även nattöppet!! Favoritmacken nr 1!
Vilken är Din favoritmack?
//////////                        ////////                            /                                                    //////////
Dagens underbara färger...
  
...maskrosor, flera stycken, hemma i trädgården...
  
...jag tycker väldigt mycket om de soliga höstdagarna, skenet blir så varmt och inbjudande, på nåt sätt : )
Vad tycker Du om hösten?
Ha´t gött!
/ A

Av Anders o Lisa - 6 oktober 2010 18:40

Grått och blåsigt väder har vi idag...därför brinner nu värmeljus lite varstans,  jag o Hanna väntar med kaffe på övriga gänget som tar en liten kvällstur. 


Egentligen vill jag inte men måste ändå belysa det tråkiga som skett på bloggar det sista. Jag blev så illa berörd då jag läste att vissa inom whippetrace ägnar sig åt att skratta sarkastiskt  och diskutera en familj och dessutom vill gå ut med det offentligt.

Vad jag sedan reagerar på är den stora tystnaden från alla möjliga håll...om det inte står i stadgar hur vi ska bete oss sportsligt mot varandra i en förening så borde det väl ändå finnas moral o etik bland oss, eller...det är inte bra PR för WR.

Hoppas att denna illvilliga kommentar  inte översätts då bloggen ifråga har besökare från övriga Europa...pinsamt tycker jag att visa vilken nivå det ligger på här i Sverige, WR-världen alltså - för det är man ju noga med att påpeka...


Jag jobbar med ungdomar se´n 20 år tillbaka, kanske jag nämnt tidigare, och vi på ungdomsgården för ständigt en diskussion med ungdomarna om hur vi beter oss mot varandra...OCH detta med internet kommer ständigt upp...det finns ungdomar som mår uruselt över att "kompisar" skriver hemska och ibland eller oftast påhittade saker om dem...men att möta detta bland vuxna var något nytt för mig...


MEN nu lämnar vi detta!!


Nu är vi inne på vecka 2 vad det gäller rehabilitering av Hanna i form av "vattentrasker". Igår träffade vi Veronica, rehab-tjej nr. två som ska hjälpa oss, hon var lika gullig som "ettan" :D

Hon sa bl. a att Hanna har en liten roterande rörelse på benet när hon går, men det är inte något konstigt med det. Hon för det lite utåt då hon för fram benet. MEN framför allt belastar hon det lika mycket som det andra frambenet när hon står still, mycket bra! Likaså i "traskern" går hon bra och sätter ner benet ordentligt, hela hon rör sig bra. Att hon dessutom bibehållit mycket av sina muskler är ett stort plus. Ungefär så lät det, alltså positivt!! :) :D


Tyvärr blir det inte så mycket kort tagna för tillfället - så håll till godo med "gamla"...


   Här lekte jag o Hanna utställning i somras...


   Fin tjej...


   Två galningar far fram...


   OCH tyvärr kommer inte denna skönhet till Västerås på söndag...löp, löp, löp...

Jättetrist då jag sett fram emot detta! Vi hade planerat in ytterligare ett lopp i Alingsås, men men, så är det.

Missade även KM:et  Whippetrace. Vi visste inte ens att det var förnst dagen innan då Linda ringde och frågade om vi kom...skäms lite...de´e´ju så kuuul med rundbana... :)


JAG, Lisa, funderar skarpt på en hane som nästa hund! :) Då väljer man själv när det är dags för uppehåll i träning/tävling och det är inte frågan om flera månader för att komma igen. Men är väldigt fäst vid tikar, tänka tänka  tänka...har haft tik o hane samtidigt tidigare. Greyhoundhanen var det inga problem med när tiken löpte . Sigge var ju gammal när Scilla kom och han reagerade lite mer i slutet av löpet.

Vilken erfarenhet har Ni av tik o hane under samma tak??...skriv gääärna!

Se´n är vi ju faktiskt TVÅ om saken...vet inte riktigt var Anders står när det gäller...


Som vanligt det sista har det en tendens till att bli lååånga bloggar...hoppas någon orkar läsa hela...men det blir väl så när inläggen kommer lite glesare.


Hej Hopp!


 / L


Av Anders o Lisa - 1 oktober 2010 15:48

Ja det kan man lugnt säga att jag kände mig igår. Idag har ilskan lagt sig, nu känner jag mig mer dum o besviken...

Dum över att man inte läser det finstilta...


Vi får inte ut ett öre för Hannas rehab då senskador inte ersätts. Har alltid tagit i då vi tecknat försäkringar på hundarna och trodde att vi skulle få tillbaka 6000 :- som vi har på just rehab biten. Varför det sedan ska vara skillnad på att rehabilitera ett benbrott kontra senskador - det förstår inte jag...och det förstod inte handläggaren på Agria heller tydligen, enligt receptionisten på Djursjukhuset i Karlstad. 

Därför har jag nyss pratat med en handläggare på Agria, ny sådan, och ville ha en förklarning på varför etc. Det enda han kunde säga, efter att ha frågat andra handläggare, var att så ser försäkringen ut och att den är ganska ny...tydligen fanns det ingen annan att prata med heller, men han skulle skriva ner och framföra mitt ärende till de som arbetar med att utforma försäkringarna, typ...

Det var ju ingen idé att hetsa upp sig på den stackar´n, han förstod mig och förhoppningsvis, om fler påtalar, så kanske även dessa skador finns med i framtida försäkringar.

För som veterinären sa - det hade varit enklare om hon brutit benet då senskador tar sådan lång tid att läka...alltså behövs väl verkligen rehabilitering då.

Och när jag var hos Camilla på rehab i Karlstad i går ställde jag frågan om det var vanligt och om hon hade flera tidigare erfarenheter av senskador. Hennes svar var att tyvärr så var det inte vanligt att de återsåg hundar efter senoperationer. Efter att gipset tas av nöjer sig de flesta med att det är som det är och det får bli en sällskapshund... :/


Så som sagt - ett tag kände jag mig nästan lite märkvärdig när jag skred fram till disken i receptionen för att boka in alla rehab-tider. -"Ja, här ser ni en som verkligen bryr sig om sin hund!" Kön blev låång innan vi blev färdiga...

Som tur var var nästan alla borta senare när receptionisten talade om domen och jag slokörat fick gå därifrån 4.626:- fattigare...förra årets jacka o skor duger allt i år med :)...OCH Nu har vi 14 rehab tillfällen till vårt förfogande i Karlstad!


Ha´de´gott!


 / L

Presentation


Välkommen!

Rösta!!

Varifrån kommer du?
 Syd
 Öst
 Väst
 Mellan
 Norr
 Europa

Fråga mig

2 besvarade frågor

Familjen


KLARA - Moneystep´s Tala (2008.08.04)
e. Jykä v.d. Spaarne Meute
u. Moneystep´s Tre Rand

ELTON - Old Road´s Kroken (2011.11.04)
e. Blits v.d. Spaarne Meute
u. Old Road´s Chakira

^^^ ^^^

ANDERS - Hedströms Anders (1974.09.27)
e. Torbjörn
u. Aina

LISA - Johanssons Lisa (1967.01.03)
e. Sven
u. Elsa

Gästbok

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv


Skapa flashcards