Alla inlägg under februari 2011

Av Anders o Lisa - 19 februari 2011 17:21

...det hittade Anders idag...


  



  



  



  



  



  



  



  



  



  



  



  



  



   ...jag fullkomligt älskade den här bildsviten av Hanna när jag såg den...Hanna i ett nötskal...ni förstår att man inte tilltalar den här Damen hur som helst i vissa situationer... ;)...mycket vinthund...


Som sagt, för en gångs skull är vi eniga jag och Anders...vi har aldrig upplevt Hanna osäker i någon situation...


Våra tre tjejer har så olika personligheter, jag ska försöka visa de två andras egenheter också...och alla tre har positiva sådana...


Ha en skööön lördag...för det tänker jag ha...ledig o allt... :)))



 / L

Av Anders o Lisa - 18 februari 2011 20:13

I vilket/vilka sammanhang vill Du att Din hund primärt ska fungera?


Kommentera gärna!


/ A

Av Anders o Lisa - 18 februari 2011 11:51

...ja, även om det finns att göra hemma blir det ändå en slags väntan och nedräkning till att åka i väg för kvällens arbete...


Fick ett samtal från tandläkaren i tisdags, till saken hör att min "gamla" tandläkare som jag haft i 23 år slutade för någon månad sedan. Fick läsa det i lokaltidningen att han sålt sin praktik och tackade sina kunder för åren som gått..."ja men så kan han väl inte göra", skrek det till inombords...HUR är nu den nye tandläkaren... :/

Ja, det skulle jag få se redan nästa dag, om jag nu kunde tänka mig att ta en tid redan nästa dag, frågade damen i receptionen..." öhh ja ,de kan jag..väl..."

Jaha, då var man Lisa 10 år, igen. 

Tycker nämligen inte om att gå till tandläkaren, men min "gamla" sådan har fått bort dessa obehagskänslor tack vare sitt lugn o försiktighet..."gör det det minsta ont så piper du till så slutar jag, typ"...sedan har väl inte lagningarna varit så många under dessa år...


Såå, det var med lite oro i magen jag släntrade in och försökte  tänka "du är vuxen Lisa"...


Japp, så började undersökningen. Han tittade i munen, på tandkorten, i munnen igen, skrev lite...oron steg...

"Då tar vi lite tandsten"...började med att spiralen som ska vara i munnen flög i väg så han fick hämta en ny...när han tog tandstenen så kändes det ju absolut inte som när tandhygienisten gör det..."Han är väl utbildad", tänkte jag, pessimisten själv, eller han kanske är nyutexaminerad!! Jaha, nu ska man bli försökskanin...


"Ja, Elisabet, vi har lite att göra"...nu var det snarare panik inombords..."vadå göra"!!...till saken hör att jag bet av en tand för ett tag sedan, och nu var det tydligen "några" gamla lagningar som behövde "fixas" till!!


När jag kom till jobbet efteråt så kändes det ett tag som att jag behövde bryta ihop för några sekunder mot kaffemaskinen...men i stället tog jag en kopp och tjatade hål i öronen på mina arbetskamrater, som snällt konstaterade att jag nog skulle leva även efter klockan 12.45 nästa dag, då jag varit på första återbesöket... Jag däremot var ju inte riktigt så säker...jo leva skulle jag nog, men HUR skulle jag må...


Nu var det faktiskt så att "den nye" var väldigt snäll och sympatisk...såg nog min oro och försökte besvara alla mina frågor...och han försäkrade mig om att vi skulle ta det lugnt o försiktigt...jag fick själv bestämma hur mycket vi skulle göra åt gången!

Och där hade väl en normal vuxen quinna på 44 år lugnat ner sig och tänkt att detta ska nog gå bra...men se inte jag...


Sov oroligt och stirrade på klockan tills det var dags att åka i väg nästa dag.

Var han nyutexaminerad...han hade väl borrat förr, och fyllt igen... ?


För att göra en redan lång historia kort så kan jag säga att han var väldigt noga och arbetade snabbt...skojade friskt och frågade emellanåt om det gick bra...så det slutade med att det var jag som ville att vi körde på och gjorde så mycket som möjligt när vi ändå var i gång...och ingen bedövning...och han hade trots allt borrat förr...förstod jag...

Så nu hoppas jag att han stannar länge i Åmål och sköter om mina gaddar...

Nu är det bara räkningen som oroar mig! ;D


Här kommer lite vardagskort från morgonen...


   Klara får en speciell blick när hon kommer med någonting som hon vill att jag ska dra i...försökte fånga den, men det gick inte så bra...



   " Vad gör dom nu då "....



   det är en väldig aktivitet på tjejerna nu för tiden, t o m Scilla som är 6 år är med...nästan värst i bland...



   Klara tror sig höra någonting utanför fönstret...vilket hon ofta gör...



   Här provar Hanna o Klara lyckan...att få en bit smörgås...



   ...Klara lite extra...



   ...detta hör Scilla till slut, som är på ingång...



   ...ska någon ta råttan...



 ...hon kan sitta rätt länge så...och bara vänta...  



   Ikoner tycker jag är fina...



   Avslutar med några ögon-kort...hundar har så vackra ögon...



  



  



  



   Tror Hanna längtar ut...vilket hon ofta gör...



 / L

Av Anders o Lisa - 15 februari 2011 15:27

I dag är det Hannas tur...


Hanna showade verkligen i går, inga tokrace utan mer ett lattjande o hoppande.

...och hon vill ju aldrig sluta att springa...

Likaså här inne, ständigt (känns det som) igång...nosande, få i gång de andra två, titta ut genom fönstret och förhoppningsvis se något att skälla på, bära runt en strumpa och sedan gömma den för att senare gräva fram och bära runt o gömma igen...jaa, en helt vanlig dag med  Ho mä´H... :)))

Enda gången hon ligger ner och tillochmed sover, är efter lössläpp eller minst 1 timmes promenad...

Precis nu, när jag skrivit detta, så rusar hon upp till andra våningen...precis när hon somnat till efter - just 1 timmes promenad...jaja, det var Klara som gav hals och ropade på henne...till saken hör att de andra två är inte precis "nödbedda" till att hänga på. Scilla 6, år är piggare än någonsin... :D


   Japp, då kör vi...



   Här tror jag hon gör reklam för STOMATOL... ;)))



   ...tar några danssteg...



  


  



   Jag KAN flyga!



   Här tappade hon visst vanten...



   Här tror jag hon säger " Hej till publiken "...



  



   Här ser hon verkligen ut till att njuuta...



  



   ...åsså får man gräva ner vanten emellanåt... 



   Här tycker jag hon håller bakbenen så sött ihop... ;))



   ...vila lite...



   ...å´ i väg...



   ...gräva igen... :))



   Sträck uuut...



  



  



   ...där ligger den...



   ...hoppa på den!



   ...åsså tar vi en runda till...


Ja, det blev rätt så många kort... hade lite svårt för att sålla...men tänk på att det var 228 från början... ;)


 / L






Av Anders o Lisa - 14 februari 2011 21:57

...först ut är Klara.


Tur att snön har kommit ändå nu när det blivit så kallt igen. Kan inte gå fullt så långa promenader och då är det bra att kunna släppa i trädgården...


   Klara har hittat en liiten bit av "trasan"...



   ...men det räcker...



   Måste hinna att skälla på folk som går förbi också...



   ...sen kör vi igen.



   Där fick hon tag i vanten...



  



  



   Va´sa du...



   ...gooodis?...



  



   Tänk att det kan va´så kul med en vante... :)



   ...några av korten som togs i dag...Klara-Underbara...



 /L

Av Anders o Lisa - 14 februari 2011 11:59

...Vi önskar eder alla en hjärtlig dag med många kramar, och försöker se all snö som kommit i rosa... ;)))


Och det närmaste jag kom i hjärtväg här hemma för att ge er ögonfröjd...är ju så klart dessa...


ÄLSKLINGARNA!

...Anders skulle ha legat bakom där också :)  


   Ja så var det ju " Hej mitt vinterland " igen, utanför fönstret...



  Mycket snö har kommit...känns lite som att vara tillbaka på ruta ett, igen...



   ...men oooh så vackert det var i går...



   Det gnistrade om träden...



   Försöker se det positiva, när det går...och hålla borta det negativa som vill smyga sig fram...


   Lite magiskt ljus...



   Och den här lilla saken såg vi på lärken utanför fönstret vid frukost...



   Han pickade bort stora flagor från stammen...för övrigt ett träd som skräpar ner något fruktansvärt.


   Visst är han fin...undrar om det är samma individ som vi brukar se här emellanåt...


I dag är jag ledig efter att ha jobbat helg. Ska bl. a åka till Maria för att hämta lite Nordic Färskfoder. Äntligen har vi beställt en frys på tretti.se, så vi kan köpa fler kartonger åt gången. Blir billigare också när man tar minst 5 kartonger, inte helt fel.


Tänk vad man kan vänja sig...i början hade jag liiite svårt för lukten när vi portionerade upp maten, men nu tänker jag inte ens på det.

Vi köper 2 kg korvar ( de är billigast i o m att de är störst) som får tina lite lagom innan delning. Skär vi mycket åt gången är det lätt att frysa in igen. 


Det har även funkat bra när vi har tävlat, tar med några frusna portioner som sedan tinat lagom till utfodring. Inbillar mig att det är lättsmält och bra just vid tävlande och allt vad det innebär. Innehåller en hel del blod som jag också tror är extra bra då tikarna löper, för tydligen kan man ge detta i pulverform vid löp...


Alltså är vi helnöjda med Nordic efter ett drygt års användande. Klara som var lite svår att få upp i hull får vi nästan hålla igen på nu, men det blir ju annat när vi sätter igång träningen på allvar. Fina i pälsen är de också...

Scilla kunde få otroliga magsmärtor, som vi var till Strömsholm med, men dessa har också uteblivit nästan helt.

Tror vi har två kartonger i drygt en månad, 600 kr om man köper 2 kg korvar och minst fem kartonger åt gången. Det är väl ungefär vad en säck Royal, Hills etc kostar.


Nu till något betydligt allvarligare!


Via "fejjan" läste jag i Aftonbladet att man upptäckt Sveriges första fall av Dvärgbandmask...ja, då var vi där :(

Sverige har varit ett utav fem länder som inte har haft denna hemska parasit...


OCH om det nu beror på dessa illegalt införda hundar blir jag heligt förbannad!!


Inte nog med att denna hantering och införsel redan i sig är vidrig, så har det alltså medfört, om det nu växer, att vi inte kan plocka bär och svamp bl . a som tidigare.


Hundar och katter som får i sig detta drabbar det tydligen inte...men det är värre med oss. Inga hundar i sängen strikt handhygien när du klappat din hund! osv osv...


Vet inte vilka jag blir mest förbannad på...de som sysslar med denna verksamhet...eller de  j...a människor som köper dessa hundar.

och som sagt, dessa stackars hundar som föds i de här "fabrikerna"... 


Ja, nu blev det lite tråkigheter på "hjärtedagen", men det är så det ser ut - tyvärr...


Var ute i trädgården med tösera mellan skrivandet...här kommer en försmak till den som orkar se HELA bildserien senare ;)))....228 kort blev det...men ni ska inte behöva se alla....


   Hanna kastar upp Mattes vante...



   ...har full kontroll...



   ...tar den och sedan iväg, igen...



   Klara, vår egen rodeohäst, vänder på en femöring...


   ...typisk Klara pose...



   ...likaså här, en liten kanonkula som kommer farande...


...det kommer mera :)))...och Hanna var nog den som stod för de flesta korten i dag...hon är som ett ånglok (ursäkta jämförelsen Hanna), det bara går o går o går...


 / L

Av Anders o Lisa - 13 februari 2011 02:45

...ja det, bland annat, har dagen och kvällen bestått av.


Anders har jobbat över fjärde lördagen i rad. Vi vinkar till varandra från bilarna när vi möts på vägen,  han på väg hem och jag på väg till jobbet...Men i morgon, jag menar idag, ska vi käka frukost tillsammans, det ska bli trevligt... :)

Ska försöka att få honom till att göra sin goda kycklinggryta senare på dagen, göttigött!


Kallt som tusan men otroligt vackert väder, skulle ha behövt solbrillor på promenaden. Solen sken så det sved i ögonen och värmde gjorde den när man befann sig i gasset.

Släppte tösera men det var för kallt, och den djupa snön gjorde att det krampade i fossingarna. Men trötta blev de efter snabb marsch och lite härj inomhus efter det...


Strax före tre var det dags att bege sig till jobbet och kvällens disco i hjärtats tecken...

Vi hade inte så jättemånga besökare, men de som var där hade kul och dansade friskt! Klassen som arrangerade kvällen tillsammans med oss var också nöjda...ca 70 st allt som allt.


Såg i senaste Hundsport att Bo Bengtsson har gett ut en ny bok på ämnet Whippets, ska nog införskaffa den. Racing tas upp likaså Whippets i Skandinavien OCH "the multipurpose whippet"...kanske blir jag lite klokare och får en del svar...vem vet...

Annars kan jag nog tycka att USA är USA och tyvärr måste man väl bli påverkad av detta ytterligheternas land... ;/


OCH till skillnad mot alla andra denna strålande solskensdag, så består dagens kortskörd av inomhusbilder...motvalls käring kallas väl det...


   Trehövdade gudar och dylikt har jag hört talas om...men här i Kroken har vi trestjärtade gudinnor...


   Experimenterade i Iphoto...


   Soldyrkare...


   ...men man kan bli fasansfullt trött helt plötsligt...


   Inte helt enkelt att fota i mycket ljus och blandljus... 


   Tycker väääldigt mycket om att se tösera så här loja... ;)


   ...och så kan det plötsligt se ut så här när man säger..."mormor"...


   ...eller "nu kommer Anders"...


   Scillapilla...den äldste i församlingen...


   I bland kan jag bli så insnöad så jag kan inte förstå att det finns människor som vill ha andra hundraser...ok, vinthundar överlag går ju bra...


   Tuggben OCH sol är ju en höjdare...


   Här tror jag Hanna sjunger " Bläupp" samtidigt som hon tuggar...


   Så här...

kan man också stå när det tuggas...


   Och här kommer en lektion i konsten att använda ALLA tänderna vid tuggandet...börjar med höger sida...


   ...för att raskt byta till vänster...


   Och för den som inte hann med, tar vi det i slow motion...höger sida...


   ...och här ser vi början på själva sidobytet...


   ...åsså över till vänster...går att titta på i repris...tre rutor bakåt... :D


Nu ska jag krypa till kojs. Klara är den som stannat kvar här nere hos mig i bädden strax bakom mig...brukar vara så...vi är de två sista som släntrar in i sovrummet.


 / L

Av Anders o Lisa - 9 februari 2011 17:10



  

"Det här var allt skönt du Scilla, vilken tur att du fick Matte att ordna det här, så vi kom upp till solen."


   "Jaha, å va´gör ni ? "..."solar ni?"...


   "Jamen de´va´ju riktigt skönt!"


   "Kanske liite trångt, glider ner litegrann`"...


   "Håll tyst nu youngsters och njuut av solen"..."blunda och känn värmen, så ja!...


   "HÖRDE ni...det var NÅGONTING som lät, jag svär!"....


   "Nej Klara, det var ingenting...relaxa vetja´"...


   "Eller var det nå´nting som lät?"...


   "Va´sa hon nu dååå?"..."far runt med den där svarta saken i plytet"...


   "Hörde du någonting Scilla?"


   "Kaaanske det ät nåågonting långt där borta"...


   "Nää, tror inte de´...vi solar lite till"...


   "Hmmm, undrar allt om Klara verkligen ser eller hör någonting varje gång hon skriker till, hmm"..."men hon kanske har så´n där superhörsel"...


   "Jo men nu hörde jag också någonting Klara"...


   "Eller var det därifrån ljudet kom"...


   "Tröttnar hon aldrig på att springa runt med den där mojängen, vad är det för en sak?"..."låter gör den också"...


   "Man ska nog inte fundera på så mycket!"..."Matte funderar ju alldelens fööör mycket på saker o ting!"

***


Ja ibland önskade jag att jag kunde höra hur de tänker..eller vad som rör sig där inne...


Inget bra väder för lössläpp och det märks på tösera...samma tråkiga promenader, fast jag ska väl inte klaga, vi kan ju gå våra promenader i alla fall, till skillnad mot när det var så kallt.

Det har blivit några grader kallare och tydligen ska det komma lite snö, men som sagt lite, ca fem cm...en av de få gånger jag vill ha snö...så tjejerna kan springa.


Har jobbat dag idag och nu står tre kvällar framför mig på schemat. Avslutar med Alla Hjärtans Dag- disco på lördag som anordnas tillsammans med med en klass 8 från högstadiet. Det ska bli spännande...mycket rosa o rött o hjärtan! :D


Avslutar med denna bild inför hjärtedagen...


   Finns det hjärterum så finns det stjärterum...eller hur två whippets får plats i en valpbädd...inte är de för stora i alla fall ;D!!


 / L




Presentation


Välkommen!

Rösta!!

Varifrån kommer du?
 Syd
 Öst
 Väst
 Mellan
 Norr
 Europa

Fråga mig

2 besvarade frågor

Familjen


KLARA - Moneystep´s Tala (2008.08.04)
e. Jykä v.d. Spaarne Meute
u. Moneystep´s Tre Rand

ELTON - Old Road´s Kroken (2011.11.04)
e. Blits v.d. Spaarne Meute
u. Old Road´s Chakira

^^^ ^^^

ANDERS - Hedströms Anders (1974.09.27)
e. Torbjörn
u. Aina

LISA - Johanssons Lisa (1967.01.03)
e. Sven
u. Elsa

Gästbok

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards