Direktlänk till inlägg 1 december 2010

Go´kväll...

Av Anders o Lisa - 1 december 2010 23:02

...nu är det bistert, -21,5°...och jag tänker ännu mer på djuren i skogen...:(


Har tidigare i dag läst lite bloggar där rasstandard, uppfödning och "illa beteende" tas upp. Vill börja med ett tips; LÄS EJ dessa bloggar... som gör dig upprörd eller gör påhopp hit o dit! Enda syftet för dessa är att skada, reta upp eller visa vad bra jag är. Visst, man får många besökare, vi människor tycker ju om att läsa lite sensation, men vem vill bli kallad empatilös...:D


Men lite funderingar som jag haft är bl. a...


Jag är glad att jag fastnat för vinthundar/whippets. Tror att whippetuppfödare i Sverige kan räkna sig till de mest seriösa uppfödarna i landet. Man kan vara kreti o pleti i Sverige idag, kanske inte i morgon, och ändå lyckas med sin uppfödning - tack vare ett medvetet avelsarbete som ligger till grunden för rasen i Sverige. Tror det är svårt att hitta en helt "rasvidrig" whippet i vårt land...Vi ser lite fler stora hundar idag och det måste väl bero på att vi väljer att avla på dessa individer mer nu än förr. Tror det var mer "skamligt" att komma med en stor "ippe" förr. Märk väl att jag inte gör skillnad på kapp/utställning...


USA te. x har väl skrivit om maxhöjden för rasen i rasstandard, vet inte riktigt vad jag tycker om det...vi pratar om att hunden får ett helt annat steg...springer som en greyhound. Det kommer "stora" hundar från Öst och springer skiten, ursäkta uttrycker, ur våra hundar...hur lång tid tar det innan någon i Sverige hoppar på det tåget...

Alla vill vi vinna och strävar mot toppen - ära o berömmelse... helt mänskligt! 


Likaså när man går ut på nätet och kollar uppfödare i Europa så tycker jag att det finns en stor medvetenhet hos uppfödarna i vad de vill ha. Man ägnar sig åt Lure coursing, utställning och/eller kapp där det också finns regler på storlek te x för att få sina titlar...vilket automatiskt gör att man vill avla "rätt"...detta är vad jag tror, tar mig friheten till det :)


Brukar tänka på te.x schäfern och jämföra...en stor ras, populär, som sönderavlats...eller alla dessa tunga raser med höft/led problem...eller pekineser, är det väl, som ska ha så stora ögon att det ofta blir problem med dem...etc etc etc


Whippeten som ras är väl ändå väldigt sund och frisk...tänk att få till ett bra avelsarbete med någon av ovanstående raser... ;)


NÄ, nu är klockan 00.30, måste sluta fundera på allt detta nu och krypa till kojs...som sagt detta är mina funderingar bara, så hetsa inte upp dig för mycket ;)...är lite trött oxå så jag får väl se hur mycket jag själv förstår i morgon när jag läser denna blogg


Natti natti...


 /L




 
 
åsa

åsa

2 december 2010 11:59

Lisa..ja, det ser ut som om bara du och jag lägger ned en massa tankar på detta...runt rasstandarden ..åtminstone öppet..alltid roligt och intressant att läsa din blogg...vilken tid kommer ni till Västerås imorgon?
Vi skall nämligen in och göra stan osäker..vi kanske kan träffas utanför rehab.

http://emmalines.bloggplatsen.se

 
Anders

Anders

2 december 2010 13:45

Usch, ja. Det blir nog bäst att gömma sig i utkanterna då : )

Enda villkoret är att Ni har med lite varm glögg om vi ska ses i snön utanför rehab...

http://krokens-whippets.bloggplatsen.se

 
åsa

åsa

2 december 2010 18:41

Det kommer vi att fixa samt några lussekatter och pepparkakor..vilken tid är ni klara..det får trots allt bli en snabbfika..denna gång.

http://emmalines.bloggplatsen.se

 
Fam Rose

Fam Rose

2 december 2010 19:26

Hejsan kära vänner ikylan..
Ni skriver så mycket klokt i eran blogg!!
Det är många som bara rynkar på näsan åt att whipparna har blivit större i storlek.
När man frågar hur stor deras hane är får man ofta svaret 51-52 cm fast dom är närmare 55 cm eller mer.

Sköt om er.
Kram från oss alla
**Elin

http://sloughi.blogg.se

 
Lisa

Lisa

2 december 2010 22:07

Åsa - Va´kul att träffa er, även om det blir snabbt. Vi får väl ändå gå inomhus hos Redog...vi ses.

Elin - Vad glad jag blir att läsa kommentar från er igen! Kul att du tycker om det du läser ;)
Ja fy o usch va´kallt, är ingen vintermänniska...funderar på hel overall!!
Ni får ha det så jättebra o många kramar från oss alla till Er alla!

http://krokens-whippets.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders o Lisa - 8 mars 2013 14:25

...har hänt sen sist?    Ja, i december började jag renovera övre "hallen", trapphuset och det ena rummet på övervåningen. Rev en vägg, satte upp ett staket som tydligen ingick i ursprungsplanen 1936, tog fram originaltaket (vanlig fasspånt med e...

Av Anders o Lisa - 7 januari 2013 14:43

    Och det tog sin lilla stund att komma in här... det var så längesedan jag skrev på bloggen så jag hade glömt allt från inloggningsuppgifter till hur man laddar upp kort, men det löste sig på vägen så att säga! :) Vi nosar och letar oss ...

Av Anders o Lisa - 7 oktober 2012 17:35

Tiden flyger iväg, så nu är hösten här...       Klara: ...tar det lugnt, är med på sköna promenader och trappar långsamt ned på sina 2 mediciner.        Elton: ...tar det också lugnt, har växt en del och får göra det i sin egen takt...

Av Anders o Lisa - 6 juni 2012 13:25

Nu var det ett bra tag sedan jag skrev här på bloggen, but here we go again...   Lusten har inte infunnit sig och så blev jag så vansinnigt sjuk efter förra bloggen. Har fortfarande ont i halsen som kommer och går...    Följde med Linda till ...

Av Anders o Lisa - 2 maj 2012 11:26

Och så kom då värmen tillbaka!   Själv sitter jag snorförkyld med värsta basstämman och hostar. Huvudet känns som fyllt av bomull... Trodde jag klarat mig denna vinter, men se det hade jag inte!   Förra helgen fick Elton testa vår bana lite e...

Presentation


Välkommen!

Rösta!!

Varifrån kommer du?
 Syd
 Öst
 Väst
 Mellan
 Norr
 Europa

Fråga mig

2 besvarade frågor

Familjen


KLARA - Moneystep´s Tala (2008.08.04)
e. Jykä v.d. Spaarne Meute
u. Moneystep´s Tre Rand

ELTON - Old Road´s Kroken (2011.11.04)
e. Blits v.d. Spaarne Meute
u. Old Road´s Chakira

^^^ ^^^

ANDERS - Hedströms Anders (1974.09.27)
e. Torbjörn
u. Aina

LISA - Johanssons Lisa (1967.01.03)
e. Sven
u. Elsa

Gästbok

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards