Direktlänk till inlägg 21 augusti 2011

Iakttagelser...

Av Anders o Lisa - 21 augusti 2011 17:42

...har det blivit i helgen på diverse forum.


En ny "tråd" har skapats på WKs forum...intressant att läsa. 


Var själv med i en "tråd"  tidigare i år ang. skilda typer, race linjer/utställnings linjer osv...att jag vågade skriva! För på Facebook, som jag personligen har mycket delade känslor för, delas människor upp i "multiduktiga whippetmänniskor" och andra, i och för sig enstaka personer, med okunskap som man himlar med ögonen åt...fast å andra sidan har man nu i kväll klargjort på forumet att: "ska vi få en givande diskussion så måste alla åsikter få komma fram!"   


  


Men åter till iakttagelser...

"Jag vet att de tar hand om sina hundar som familjehundar trots att de tävlar med dem"

Skulle man säga samma sak om det gällde utställningshundar? 

Tror personligen att de flesta, om inte alla, som tävlar med sina hundar har dem som sällskapsdjur i första hand. Vi är i Sverige...


   Bara att få springa över en åker med hjärtevännen kan kännas skönt, roligt...


Och så kommer kappwhipparna i England upp...något vi inte har här i sverige i o m att vi inte kör efter viktsystem...


"Jag vet att mina hundar är ypperliga jägare utan att dom behöver ha lure coursingmeriter"  


Synd bara att inte lc folk själva kan säga "jag ser att min hund faller inom rasstandard"...de måste besöka en domare, få en viss kritik för att erövra sina titlar...

vilket även leder till nästa utlåtande, man frågar varför fler lc folk ställer ut sina hundar mer...än utställare som kör lc..."man gör det man tycker är roligt"...


Jag skulle nog säga att det beror på att lc hundar måste ställas ut för att få etc... :))


MEN det intressanta som nu händer på forumet är att lc intresserade börjar diskutera med rena utställare och ifrågasätta varför de inte vill/kan testa lc...nu plötsligt är det inte kapp konta övriga whippet sverige...


Vi kanske ska kräva lc prov på utställningshundar för att bli such...??


Vad jag däremot fick reda på i februari tidigare i år är att man vill ha bort ordet kapplöpning ur rasstandard...och att man på den internationella konferensen på Krägga 2008 var alla rörande överens att den nuvarande FCI-standarden bör tas bort och att vi skall ha den engelska i Sverige! Många utländska deltagare var mycket förvånade att FCI gjort en egen whippetstandard!


Det är hårt för kapphunden...knappast rumsren...


Man tycker om citatet "en whippet är en whippet är en whippet"...


Jag säger "en vinthund är en vinthund är en vinthund"...

...och tycker det är fantastiskt med alla dessa människor som lärt deras sighthounds vilken höna som tillhör familjen och vilken som inte gör det... ;)))

 Näääääää, nu ska jag sluta...tankarna irrar hit o dit...


Men vi har en sällskapshund av rasen whippet, och hon heter KLARA...


 



                                                                                                                   Foto: Tomas Björkström


 / L




 
 
Katja

Katja

21 augusti 2011 23:11

Åh vad jag tycker om att läsa det du skriver... blir alldeles varm inombords - det är så klokt, så logiskt... självklart på något sätt.
Samma gäller den kommentaren du lämnade i någon annans blogg för ett litet tag sedan.
Huvudet på spiken när det gäller mkt. ;)

Personligen tycker jag inte att det är en dum idé att kräva någon slags spring-merit för utställningshundarna... men det är jag det, och själv är jag ju inte aktiv i showringen på något sätt. ;)

Vackra Klara Underbara! =) Hoppas hon mår bättre nu.

Varma kramar
/Katja, Viper & TinTin

http://viptin.blogspot.com

 
Anncie

Anncie

22 augusti 2011 14:18

GILLA :-))
/Kramar Anncie

http://www.steelsuccess.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders o Lisa - 8 mars 2013 14:25

...har hänt sen sist?    Ja, i december började jag renovera övre "hallen", trapphuset och det ena rummet på övervåningen. Rev en vägg, satte upp ett staket som tydligen ingick i ursprungsplanen 1936, tog fram originaltaket (vanlig fasspånt med e...

Av Anders o Lisa - 7 januari 2013 14:43

    Och det tog sin lilla stund att komma in här... det var så längesedan jag skrev på bloggen så jag hade glömt allt från inloggningsuppgifter till hur man laddar upp kort, men det löste sig på vägen så att säga! :) Vi nosar och letar oss ...

Av Anders o Lisa - 7 oktober 2012 17:35

Tiden flyger iväg, så nu är hösten här...       Klara: ...tar det lugnt, är med på sköna promenader och trappar långsamt ned på sina 2 mediciner.        Elton: ...tar det också lugnt, har växt en del och får göra det i sin egen takt...

Av Anders o Lisa - 6 juni 2012 13:25

Nu var det ett bra tag sedan jag skrev här på bloggen, but here we go again...   Lusten har inte infunnit sig och så blev jag så vansinnigt sjuk efter förra bloggen. Har fortfarande ont i halsen som kommer och går...    Följde med Linda till ...

Av Anders o Lisa - 2 maj 2012 11:26

Och så kom då värmen tillbaka!   Själv sitter jag snorförkyld med värsta basstämman och hostar. Huvudet känns som fyllt av bomull... Trodde jag klarat mig denna vinter, men se det hade jag inte!   Förra helgen fick Elton testa vår bana lite e...

Presentation


Välkommen!

Rösta!!

Varifrån kommer du?
 Syd
 Öst
 Väst
 Mellan
 Norr
 Europa

Fråga mig

2 besvarade frågor

Familjen


KLARA - Moneystep´s Tala (2008.08.04)
e. Jykä v.d. Spaarne Meute
u. Moneystep´s Tre Rand

ELTON - Old Road´s Kroken (2011.11.04)
e. Blits v.d. Spaarne Meute
u. Old Road´s Chakira

^^^ ^^^

ANDERS - Hedströms Anders (1974.09.27)
e. Torbjörn
u. Aina

LISA - Johanssons Lisa (1967.01.03)
e. Sven
u. Elsa

Gästbok

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards