Alla inlägg under februari 2011

Av Anders o Lisa - 2 februari 2011 22:23

Japp, då var halva veckan gjord och jag slutar tidigt på fredag samt ledig helg!!

Detta inträffar var tredje vecka och är efterlängtat... :)


Här är det helt plötsligt plus grader och har så varit i flera dagar...skönt då pelletsen inte strömmar genom "pannan" men har resulterat i väääldig halka.


Tack Jörgen för att du så utförligt beskrev "racefront" bl a och skulle hemskt gärna vilja ha tips på bra litteratur i detta ämne...

Sedan tycker jag att Sofi och Åsa sätter fingret på själva hjärtefrågorna och problematiken som råder.


OCH som vanligt är det massor av frågor som surrar i skallen...igen... :/

och nu kommer det kanske jätte konstiga frågor/påståenden...


Ni vet alla tiken som blev Europavinnare i LC...hon borde väl vara den ultimata whippeten och ha det perfekta steget i ringen, som beviserligen vann så stort i den gren som whippeten är framtagen för....hetsjakt på hare...hon måste ju ha näst intill perfekt exteriör för funktionen!


Men skulle hon vinna i ringen över de vinstrikaste whipparna på utställning...

För den tiken om någon måste ju ha bevisat...EXTERIÖR och FUNKTION går hand i hand..eller!!

GUUdrun nu gör jag väl kanske bort mig totalt...men skitsamma, bättre att få svar i så fall och bli upplyst! ;)))


Hundarna som springer i ringen blir ju bara ett antagande...den ex. fronten och påskjutet, tror vi, är det ultimata för funktionen...men det vet vi ju inte...antaganden...


Jämför LC  "vinnaren" med utställningswhipparna i topp...för där har vi ju den ultimata hetsjakt- hunden och den ultimata, enligt domaren öga, exteriöra hunden...


För inte kan väl utseendet vara viktigare än funktionen...funktionen borde väl vara viktigare då det är en ras framtagen för ett ändamål???


Jag menar.. vi kan ju plocka isär whippeten i huvudet och TRO att den fronten men inte den fronten är gynnsam för whippetens funktion, men det blir väl antagande...

och då pratar jag inte om en för rak front etc...


 För när vi stödjer oss på uttrycket att "rasstandarden är utformad för att visa på hundens funktion" då måste väl det gälla mer in real life - på fältet så att säga... än på ett slätt golv inomhus i trav...


Men nu kanske den lilla tiken är fullcertad på utställning...det vet ju inte jag...MEN intressant stamtavla har hon...


Emmaline´s och Per-Mo´bile.... ;)))))  Snabbhet möter Old Style - tycker jag....


För när vi bedömer utställningshundarna är det väl funktionen som ligger till grunden för rasstandarden..som väl är måttstocken...


Och slutligen...varför kan inte Sverige ha ett system som Finland och övriga Europa har...och då tänker jag på rundbanehundarna...jaa, nu kommer det igen...


Vad är det för genial lösning som vi har här i Sverige som de andra länderna inte har förstått!?


Om nu inte dagens kapp-uppfödare hakar på det här så tror jag att kommande generations uppfödare kommer att se annorlunda på saken.  Jag tror det är rädsla som ligger bakom...inte ovanlig att allt nytt skrämmer...


Men se det så här...alla hundar oavsett storlek och rastyp ska få tävla på rundbana.

Men de hundar som uppfyller storlek kan få tävla i bruksklass på uts. och har därmed chans att bli champion...och skulle din bruksklasshund inte bli champion så har den i alla fall fått en bedömning och förhoppningsvis en etta (vad vet jag) och anses som gott avelsval...


De som bara vill avla på snabbhet kan göra det och de som vill få en godkänd brukshund kan göra det... troligtvis kommer samme ägare ha hundar i bägge kategorierna!

Men uppfödarna kommer att få en morot till att följa rasstandard och förhoppningsvis välja den där tiken eller hanen som uppfyller kraven.


Varje gång jag skrivit någonting har jag tänkt att "nu jävlar Lisa kommer du att bli sågad"...och det kanske kommer efter det här...men jag försöker bara förstå... ;/

***


Egentligen var det ju Klara Underbara som det skulle handla om - och här kommer hon!


   Jag flyyyger mer än springer fram...


   kolla snösprutet Husse!


   Viiihiiiii...


  


   Här ser ni Klaras busblick!



   Åsså kör vi igen..


  


   "Hon dansade en sommar"...


   ...har blivit till - "Hon dansade en vinter"...


   ...avslutar med en Jitterbugg...


   Vad vore livet utan whippets!


 / L


P.S Jag tror inte ni anar vad trött jag är efter dessa sena bloggar ;))

Jag tänker, vänder ut och in...försöker sätta mig in i olika tyckandes situation etc...men det är ju samtidigt så intressant...

Presentation


Välkommen!

Rösta!!

Varifrån kommer du?
 Syd
 Öst
 Väst
 Mellan
 Norr
 Europa

Fråga mig

2 besvarade frågor

Familjen


KLARA - Moneystep´s Tala (2008.08.04)
e. Jykä v.d. Spaarne Meute
u. Moneystep´s Tre Rand

ELTON - Old Road´s Kroken (2011.11.04)
e. Blits v.d. Spaarne Meute
u. Old Road´s Chakira

^^^ ^^^

ANDERS - Hedströms Anders (1974.09.27)
e. Torbjörn
u. Aina

LISA - Johanssons Lisa (1967.01.03)
e. Sven
u. Elsa

Gästbok

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards