Direktlänk till inlägg 22 januari 2011

Nattblogg...

Av Anders o Lisa - 22 januari 2011 00:28

...slutade 23.30 nu i kväll och har lite svårt för att bara gå och lägga mig på direkten. Då kan man ju blogga...:)


Livet går sin gilla gång, känns det verkligen som nu förtiden. Årsmöte i Västerås, rundbanan, i morgon, men både jag och Anders jobbar. Anders på morgon/förmiddag, jag eftermiddag/kväll...ja man hinner inte att tröttna på varandra i alla fall, emellanåt :).


Hade som sagt toppenväder ett tag med bra snö och lagom temperatur, men så frös det på och nu halkar vi runt som Bambi på hal is. Till och med tjejerna halkar o far runt...trots fyra ben, själv är jag utrustad med broddar. 

Och i lokaltidningen kunde man läsa att få var affärerna som hade broddar kvar, och hos leverantörerna var det helt slut. :/...Lustigt det här med broddar, snöoväder, halka...det är som att vi aldrig haft vinter och allt vad det innebär tidigare i vårt nordliga land....


Ja - och när jag ändå är i gång med lite funderingar kan jag ju även sätta ner denna på pränt...


Whippeten - en mångsidig ras...varför vill vi det och varför har det blivit så viktigt...står att läsa snart överallt tycker jag, där rasen nämns. 

Det har blivit såå viktigt att vi till och med har glömt bort att den tillhör vinthundssläktet - sighthounds - jaga med synen...återkommer till detta.


Känner ibland att jag kan bli liite konservativ och då bl a detta med hundars ursprung. Just detta med vinthundars jaktinstinkt och att de jagar med synen tycker jag är häftigt/historia och nämner gärna när jag får tillfälle för människor runt omkring mig. Och det är oftast det, tycker jag, folk reagerar på och trodde väl aldrig att de var jakthundar - och jaga med synen...speciellt då våra svenska jakthundar jagar med nosen...

Det är nu det paradoxala kommer in...

Trippelpriset - tadaaa...

Till min stora förvåning, om det nu var i sista Whippet Bladet eller t o m det föregående kommer jag inte riktigt ihåg, så såg jag att viltspår konkurrerat ut WR fullständigt...Nu siktar man alltså in sig på utställning, LC och viltspår för att få det åtråvärda priset, lite skrattretande, tycker jag, då den alltså tillhör sighthounds, men premieras av viltspårskunnande. :D...AV RASKLUBBEN! ....håll med om att det är lite kul...

Jaja, whippeten är inte framtagen för att springa rakt fram eller runt runt på en bana....nej - men det ligger ändå närmare till hands att premieras för sin snabbhet än för att premieras för dess raka motsats - Syn kontra lukt.

Sen kan man ju tillägga att den tidigt användes för "kapplöpning" på gatorna i gruvdistrikten, där vinstsumman kunde vara mer än en gruvarbetares månadslön, och det var därför inte helt ovanligt att hushållets kött gick till hunden så den skulle vara i god kondition. Men det där vet ni...:)

OCH ni som kör viltspår, hetsa inte upp er nu...självklart ska man göra det om man vill och hunden vill...men jag hoppas ni förstår min poäng!

Själv skulle jag aldrig våga mig på detta med te x Hanna, eftersom våra hundar i bland är lösa i skogen. En whippet som kan komma upp i kanske 40-50 km/h i skogen efter älg etc vill inte jag vara med om...räcker som det är. :)))


Att jag bara nämner WR och inte rundbana ang trippelpriset är för att de är få som använt sig av rundbana för att få priset. WR var tidigare en av de vanligaste "grenarna" vad jag kunde se. 


Men om jag har förstått det hela rätt, är lite trög ibland, så kan man få trippelpriset bara ens whippet har deltagit i någon officiell "meritering"...sedan skit samma vad det har med vår ras att göra...Därför att vi vill påvisa whippetens MÅNGFALD.


Ja men vofför då för, som rumpnissen sa...


Kom igen nu - ge mig svar...så kanske jag ändrar uppfattning! :D


 / L 


Ps. en bild måste ju vara med...:)


  

 
 
Anneli

Anneli

22 januari 2011 12:01

Hallå där.
Jag måste nog göra ett inlägg angående viltspår:)hihih. Jag kör ju det med alla mina hundar. Och dom ÄLSKAR det. Sedan är det ju bara ett plus att det går att tillgodo räkna sig i trippelpriset. Det jag även märkt är att dom INTE sticker efter spår i skogen. Mina går alltid lös i skogen men har ALDRIG stuckit efter ett spår. dom vet att när selen kommer på och kommandot är sagt då ska jag spåra inte annars.
sedan är man inte tvungen att välja viltspår om manvill få trippelpsiret på din whippet.
1: LC, WR eller rundbana.
2: CK på utställning.
3:gk anlagsprov i viltspår, lydnad,bruksprov eller agility.
vet ej vad du menade med det sista stycket men för att få trippelpriset måste din hund ha klarat minst ett ur dessa tre kategorier.
Som min Jakko ska i april hämta sitt trippelpris.han har då klarat.
CK på utställning.
sprungit minst 2 lopp på lc. Kunde inte ta med rundbana då han bara tävlat ett lopp.
och sist GK anlagsprov i viltspår.
jag förstår vad du menar med att en vinthund inte jagar med nosen men jag tror wk vill visa med trippelpriset att just det att en whippet kan göra sååå mycket, även fast dom inte är avlade till det från början.
sedan en rolig grej är man just kör viltspår. har jag märkt att hunden spårar men när det tex praslar till i skogen tittar dom upp, dom ser inget, då lyssnar dom,dom hör inget då kopplar dom på nosen...helt bakvänt om man jämför med dom flesta andra raser...men som du har sagt dom är ju en vinthund.

prova du viltspår=)och lycka till isf.

ha det gott.
Hoppas vi ses till våren...
Hälsningar Anneli

http://jakko.bloggagratis.se

 
åsa

åsa

22 januari 2011 12:53

tycker att det är gott så långt att man kan köra viltspår och tycka det är kul..absolut inget fel..

men hunden skall inte premieras för detta eftersom den inte skall spåra utan jaga med synen..vi skall nog tänka oss för ..vad för egenskaper vi för vidare..vill inte vara med och göra om vinthunden till en spårhund...tycker nog att Lisa har några poäng där..

http://emmalines,se

 
Lisa

Lisa

22 januari 2011 14:22

Anneli - Tycker det är roligt att Jakko tagit Trippelpriset GRATTIS!! :D
Men i mina ögon skulle man då kanske stryka det tredje alternativet för det har ingenting med vinthundar att göra. Han har ck på utställning samt LC godkänt, super...fina meriter för avel.

Det är nämligen detta att vår rasklubb instiftar ett pris där du ska välja bland viltspår, bruks etc. då tycker jag det blir en kul grej istället - tyvärr.
Som rasklubb, tycker nog jag, att man borde instifta ett pris eller en titel med tyngd i som främjade rasen och som vore en morot för uppfödare.
Sedan tycker jag inte att whippeten ska kännetecknas för att den är så mångsidig...tycker det blir urvattnat och konturslöst...
Vi har haft allt från Jack Russel till jakt labbar som jagat trasa på WR i Karlstad...men jag tror aldrig att deras rasklubbar skulle komma på att ta med det som merit för något pris.
Sedan säger du det själv Anneli, när det prasslar så tittar dina hundar upp och lystrar när du spårar med dem, är inte insatt i viltspår, men är det bra?...eller visar det bara att de är just vinthundar och att viltspårsmeriten är ganska verkningslös...

Nej..whippeten tillhör fortfarande vinthundssläktet...för ska vi ha in allt det där andra med bruks, lydnad, agillity, då får vi väl flytta över rasen till kanske ren "trevlig mångsidig sällskapshund" eller grupp 6 spårhundar...

Som sagt Anneli, spåra på med dina fina vovvar...kan tänka mig vad trötta o behagliga de blir efter en sådan omgång :)...hoppas du förstår hur jag tänker, för rasens skull - avel...för man får särskilja på kul grej och bevisa att rasen kan minsann så mycket mer, till att göra om ett ursprung.
Hoppas verkligen att vi ses till sommaren, det var så trevligt sist i Midlanda!

http://krokens-whippets.bloggplatsen.se

 
anneli

anneli

22 januari 2011 14:47

just det där med att dom lystrar när det prasslar gör nog alla hundar mer eller mindre men en whippet spanar verkligen.
jag håller ju mest på med viltspår för jag tycker det är kul och att hundarna mår så himla gott efteråt och att dom tycker det är kul.
jag förstår helt och hållet vad du menar..
men jag tror inte att om jag tävlar/tränar viltspår kommer att förstöra rasen(avel). tror att jagandet med synen ligger så djupt inom dem att det knappt går att rubba.
det är ett intressant ämne detta. tur att vi människor har olika åsiker och att vi kan lyssna och diskutera med varandra=)byta erfarenheter liksom=)
ha det gott.

http://jakko.bloggagratis.se

 
Lisa

Lisa

22 januari 2011 15:06

Anneli - självklart förstör du inte rasen för att du ägnar dig åt viltspår!! :)
Men det bör inte vara en meriterande aktivitet hos rasen...går stick i stäv med ursprung och funktion.
Självklart ska man kunna diskutera - det är då man kommer framåt...
Ha en skön kväll.

http://krokens-whippets.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Katarina

22 januari 2011 16:25

Hej alla, en annan sak jag funderat över är det här med bruksklass på utställning.
Jag tycker att det ska vara en hund som är aktiv inom lc, rb, wr kanske gjort åtminstone 2 starter under det året man ställer. Nu har man ju märkt att en del tar lc licens springer en godkänd tävling och sen alltid anmäler till bruksklass.
fel eller rätt?
Så tycker jag
ha det så bra
Katarina

 
Ingen bild

Sofi

22 januari 2011 17:11

Håller HELT med Lisa..
Spår tillhör inte rasen och ska därför inte vara meriterande för en Whippet/avelshund..
Whippet skall ha meriter för var den är född till... Så jakt på synen ÄR meriterande och INTE lukt..
Sen att man kan tycka att spår e kul för hunden det är en annan femma... Men att en RAS KLUBB tycker att det är en merit, där tycker jag nog att de har kommit LÅNGT ifrån rasen WHIPPET..
Lös i skogen har man nog bara tills det händer något..., Trots allt är ju Whippet hundar jakt hundar...
Roligt att höra vad andra tycker dock!

 
åsa

åsa

22 januari 2011 21:16

Håller med dig Katarina..helst skulle jag vilja ha att hundarna (på rundbana) t.o.m skall gå under en viss tid..

http://emmalines.bloggplatsen.se

 
åsa

åsa

23 januari 2011 10:27

Lisa så kul att kunna diskutera utan problem ..i denna kalla tråkiga vintertid..

http://emmalines.bloggplatsen.se

 
anneli

anneli

23 januari 2011 11:30

för att ställa i bruksklass så är detta på förslag, inget genomfört men kanske kommer att bli:
1:bevis på giltig lurecoursing licens
2:kunna uppvisa deltagande på lure coursing prov minst 2 gånger under en period på 1 år och 1 dag
3:kunna uppvisa 2 placeringar inom bättre än hälften av deltagande hundar i provet.hunden måste dessutom ha erhålit minst 67%av maxpoängen vid proven.

http://jakko.bloggagratis.se

 
åsa

åsa

23 januari 2011 11:38

Bra anneli att du håller oss informerade..liknande förslag önskar jag också skulle kunna användas som merit på rundbana..

http://emmalines.bloggplatsen.se

 
Anncie

Anncie

23 januari 2011 11:45

Vilket intressant ämne du tagit upp Lisa.
Kul att det diskuteras på en fin nivå.
Gillas :-))
//Kramar Anncie

http://www.steelsuccess.se

 
Lisa

Lisa

23 januari 2011 13:31

TACK alla Ni som är inne på bloggen och diskuterar på ett sansat sätt...det är då det är givande och roligt...bra med högt i tak på ett respektfullt och hänsynsfullt sätt.

http://krokens-whippets.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Katarina

23 januari 2011 16:48

MIn Tarzan var på en whippetklubben utställning i höstas. Han var anmäld till bruksklass och hade då en vecka tidigare slutat sin säsong på banorna så han var ju i bra kondition.
När jag sen läste kritiken på övriga hundar i dhippetbladet var han den enda på över hundra hundar som beskrevs som mycket vältränad. Märkligt tycker jag på denna ras som älskar att röra på sej. Men jag blev ju förstås överlycklig. Härligt att se att andra också tagit upp detta om att ställa i bruksklass.
ha en skön söndag.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders o Lisa - 8 mars 2013 14:25

...har hänt sen sist?    Ja, i december började jag renovera övre "hallen", trapphuset och det ena rummet på övervåningen. Rev en vägg, satte upp ett staket som tydligen ingick i ursprungsplanen 1936, tog fram originaltaket (vanlig fasspånt med e...

Av Anders o Lisa - 7 januari 2013 14:43

    Och det tog sin lilla stund att komma in här... det var så längesedan jag skrev på bloggen så jag hade glömt allt från inloggningsuppgifter till hur man laddar upp kort, men det löste sig på vägen så att säga! :) Vi nosar och letar oss ...

Av Anders o Lisa - 7 oktober 2012 17:35

Tiden flyger iväg, så nu är hösten här...       Klara: ...tar det lugnt, är med på sköna promenader och trappar långsamt ned på sina 2 mediciner.        Elton: ...tar det också lugnt, har växt en del och får göra det i sin egen takt...

Av Anders o Lisa - 6 juni 2012 13:25

Nu var det ett bra tag sedan jag skrev här på bloggen, but here we go again...   Lusten har inte infunnit sig och så blev jag så vansinnigt sjuk efter förra bloggen. Har fortfarande ont i halsen som kommer och går...    Följde med Linda till ...

Av Anders o Lisa - 2 maj 2012 11:26

Och så kom då värmen tillbaka!   Själv sitter jag snorförkyld med värsta basstämman och hostar. Huvudet känns som fyllt av bomull... Trodde jag klarat mig denna vinter, men se det hade jag inte!   Förra helgen fick Elton testa vår bana lite e...

Presentation


Välkommen!

Rösta!!

Varifrån kommer du?
 Syd
 Öst
 Väst
 Mellan
 Norr
 Europa

Fråga mig

2 besvarade frågor

Familjen


KLARA - Moneystep´s Tala (2008.08.04)
e. Jykä v.d. Spaarne Meute
u. Moneystep´s Tre Rand

ELTON - Old Road´s Kroken (2011.11.04)
e. Blits v.d. Spaarne Meute
u. Old Road´s Chakira

^^^ ^^^

ANDERS - Hedströms Anders (1974.09.27)
e. Torbjörn
u. Aina

LISA - Johanssons Lisa (1967.01.03)
e. Sven
u. Elsa

Gästbok

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards