Alla inlägg under november 2010

Av Anders o Lisa - 13 november 2010 17:15

...japp, idag är vi samlade, hela familjen - hela helgen lång. :)


Gick på skogsvägar med Scilla o Klara i morse, det var rejält blött och upptäckte att det är dags för nya gummistövlar :/...apropå gummistövlar så köpte Anders nya  Tretorn förra vintern och dessa var redan spruckna i skaftet nu på sensommaren, någon som har tips på hållbart märke!? ( Men Tretorn ska väl vara bra!?)


Dagarna känns korta nu tycker jag, och då måste ju kvällarna vara desto längre, men det känns inte så...


Kikar runt lite på nätet och läser om olika bilmodeller, det är inte lätt det här. Mesta och bästa möjliga bil till bra pris...:) helst ska vi kunna sova en natt i den också!! Samtidigt ska den inte dra så mycket i bensin heller då den ska gå till jobbet varje dag...ingen lätt ekvation! Men vi jobbar på...har kikar på Sharan, Caravelle, Toyota Previa etc, alltså mindre familjebussar.

Men när man sedan går in på olika forum så blir jag tveksam då jag läser om olika fel som dyker upp.

Nu har vi Toyota Carina och den är känd för att gå som en klocka, har aldrig krånglat, vi har endast fått byta sån´t som slits ut, typ bromsar etc

Lämna gärna tips!! :D


Nu är Anders o Hanna ute på träningstur, och "Göbben" har beställt kaffe tills han kommer tillbaka...bäst att sätta på kitteln...för övrigt blir det väl lite tv tittande och snacks till det, har inte kollat om det är någon bra film ännu men i annat fall får det bli boken...


Åsså lite kort, "gamla" :)...


   "Finns verkligen Kina där nere?"


   En gammal elstolpe.


   "Jag är stolt över mina öron!"


   och det gäller att hålla tungan rätt i mun...


Goder afton!


 / L






Av Anders o Lisa - 9 november 2010 22:50

...idag har det snöat lääänge...ser på olika bloggar att det har varit likadant på fler ställen. Lite väl tidigt i min smak...är ingen vintermänniska.

Det enda positiva med snö är att det blir ljusare ute och att man kan göra snölyktor. :) Många lyktor blir det om det ska börjas redan nu...

Men jag hoppas att detta försvinner snabbt och sedan behöver det inte komma någon större snömängd förrän till jul...önsketänkande.


Som sagt, det är riktigt mörkt ute på landet, det gäller att ta på sig reflexvästar och pannlampor. Sista promenaden med Hanna på 30 minuter är jag glad om Anders tar, eller följer med mig på. Kan bli riktigt mörkrädd ibland :)...det är som att det blir ännu mörkare utanför ljuskäglan. Är det då någon räv eller rådjur som skriker eller uggla som hoar, då hoppar hjärtat till rejält kan jag lova!


En gång för ca tre år sedan var jag ute sent på kvällen och gick, en bra bit hemifrån intill en sjö. Det var så där tyst ute så man hör bruset i öronen mer än nå´t annat. Helt plötsligt hör jag världens PLASK snett bakom mig - NÄRA! Hjärtat stannade nog först en stund men sedan gick det som en hammare i bröstet, svetten bara sprutade ut för jag  förstod att det där var inte ett litet rådjur som hoppade i plurret utan en ÄLG...saken blev ju inte bättre av att hundarna började skälla och leva runt som galningar också,  men det lustiga var att de blev nog lika paffa som jag först för de var helt tysta till att börja med, men sedan var det som att trycka på ON knappen!   

Det var ju så mörkt ute också så jag kunde ju inte se vart älgen var...benen gick fort hem!

Någon gång när jag var liten sa pappa till mig, i all välmening, att se till att aldrig hamna mellan en älgko och hennes kalvar. Detta tror jag har etsat sig fast, för jag har en liiten tendens till älgskräck i mig...

   Sista kvällsturen.


Nu snart har Hanna Med H bott hos oss ett helt år. Ibland känns det som att tiden har gått fort och ibland känns det som så mycket längre...

Klara har förgyllt vår tid i över två år och Scilla kom för snart sex år sedan...


   Helt ovetande om vad som komma skall...


   Lugna dagar i fluffet...


   ...sovställningarna var många och olika...


   Ta daa...så var hon bara här...


   ...och trivdes gott hos än den ena...


   ...och än den andra...


   ..."Men vänta nu, ska hon tvätta örona på mig eller!?"


   "Jag vet att du har godis i handen!"


   "Hörru, har du mer goodis!"


Kör försiktigt och använd långkalsonger!


 / L



Av Anders o Lisa - 7 november 2010 13:02

Vi har lagt till hundarnas stamtavlor på The Whippet Archives under länkar.


/ A

Av Anders o Lisa - 6 november 2010 11:36

...Ja, du ser rätt...det är någonting nytt på bloggen! :)


Nu har det stått "sicke väder" i x antal veckor så det byter vi ut till - OHHH vilket soligt härligt väder vi har! :D


Idag blir vi kyrkliga både jag o Anders på eftermiddagen. Anders hoppar in som kyrkvaktmästare och själv ska jag sjunga med kören. Vi börjar med Härlig är jorden ute på kyrkogården, resten river vi av inne i kyrkan. Det är trevligt att sjunga i lilla Mo kyrka, för det är alltid många besökare där.

Tycker det är så jättefint på kyrkogårdarna på kvällen vid allhelgona...så igår kväll efter jobbet 23.30 for jag till pappa o brors grav för att tända ljus...det lyste på nästan alla gravar - mäktigt...


Vad det gäller Hanna Med H så var vi till Stefan Rosen/Redog i måndags och fick glädjande besked! I o f har vi ju sett att det gått framåt för Hanna, men det känns ändå extra bra när Stefan gör sitt utlåtande efter besiktning samt "belastningsvågen". 

Helt ohalt i travet, endast 0,5 grad kort i steget höger fram. Bra i muskler och idag fullt rörlig i led, för att citera...

Vi ska nu öka sista kvällspromenaden till 30 minuter samt ta av benskyddet en hel 20 minuters promenad.

Fortsättningsvis tar vi av skyddet på ytterligare en promenad för varje vecka, så när vi ska på återbesök om fyra veckor promenerar vi med Hanna 3 x 20 minuter + 1x 30 minuter utan skydd på alla promenader, samt vattentraskar en gång i veckan.

Ser allt bra ut även då är det vårt sista besök hos Stefan, och vi ska börja gå i skog samt cykeltrava med henne. :D

Det känns så jäkla skönt att lägga tid bakom sig och se framåt!!!!

OCH enligt Stefan ska vi troligtvis kunna möblera tillbaka i vårt hem, låta Hanna gå i trappor, hon ska kunna HOPPA ner från en soffa...här blir jag liiite skeptisk och vill vänta ytterligare - Anders tycker annorlunda...vi får se vart det slutar...MEN tänk att kunna sova i sängen igen...hissnande tanke... Vi kanske firar jul ätandes vid köksbordet i köket etc!!


  


   Hanna visar hur hon ska fånga o döda trasan när det är dags...


Ha en fortsatt trevlig allhelgona..


 / L


Presentation


Välkommen!

Rösta!!

Varifrån kommer du?
 Syd
 Öst
 Väst
 Mellan
 Norr
 Europa

Fråga mig

2 besvarade frågor

Familjen


KLARA - Moneystep´s Tala (2008.08.04)
e. Jykä v.d. Spaarne Meute
u. Moneystep´s Tre Rand

ELTON - Old Road´s Kroken (2011.11.04)
e. Blits v.d. Spaarne Meute
u. Old Road´s Chakira

^^^ ^^^

ANDERS - Hedströms Anders (1974.09.27)
e. Torbjörn
u. Aina

LISA - Johanssons Lisa (1967.01.03)
e. Sven
u. Elsa

Gästbok

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards