Direktlänk till inlägg 20 maj 2010

Fästingar och orm...

Av Anders o Lisa - 20 maj 2010 22:38

Ja, tyvärr hör det sommaren till och finns lite här och där. Fästingar plockar jag flera stycken dagligen på våra promenader, och tackar min gud för att tjejerna är korthåriga!! Hinner då oftast se dom innan de sätter sig fast, uäck...


När Scilla var valp och Sigge fanns i livet så testade vi  Scalibor-halsband, det blev en dyr historia och otrevlig upplevelse för Sigge. För det första var man tvungen att beställa tid hos vetten för att få det utskrivet på recept, sedan kostade det skjortan när man hämtade det på Apoteket. Och som om det inte var nog fick Sigge stackaren världens anfall  - stöp ur sängen och bara rullade runt på golvet, jätte otrevligt, och så klart på jourtid! Ilfart upp till  Djursjukhuset i Karlstad, vi hade inte en aning om vad som hände med Sigge! Som tur var fick vi en bra veterinär som förstod vad som stod på utan att dra igång världens utredning...Hon informerade mig om att det där halsbandet mot fästingar innehöll samma ämnen som i BEKÄMPNINGSMEDEL! Hon tog av halsbandet och bad oss åka hem och schamponera ner hunden, hon var till 99% säker på att det var orsaken. Hon hade helt rätt, Sigge hade varken före eller efter Scalibor-halsbandet något liknande anfall. Till saken hör att lilla Scilla på 6-7 månader också bar ett sådant, det åkte av illa fort! Summa sumarum någonstans runt  1800 kr gick kalaset loss på!


Den sommaren var det stora affischer  och foldrar på vet. stationer som talade om vad otroligt bra detta lilla halsband var mot fästingar, redan nästa sommar var affischerna borta och numera köper man det UTAN recept....ALDRIG!


Nog om detta, vi knäppte en hel del kort den gångna helgen i Västerås och vid Skantzö camping där vi bodde. SÅÅ här kommer mera, vi försökte oss på lite fina kort med tjejerna uppställda på rad men det blev inte så bra på morgonkvisten. MEN man ser den fina miljön runt omkring :)...


   Först lite glädjeyra då Hanna och Cashen möttes...


  


  


   Goa Daisy, Klaras systeryster...


   Nästa dags morgonpromenad...


   vi står lite här och var :)...


   Undrar om det är slussvaktarstugan som skymtar...


 


   Detta är alldelens intill campingen, jätte fint att ströva runt i...  


  


  


   Slutligen fick jag mig en funderare - undrar hur många timmar jag gått bakom och stirrat in i dessa goa rumpor.... :)


 / L

 
 
Ingen bild

Linnea

21 maj 2010 22:26

Fy för fästingar och ormar!
Sällsynt att man ser fästingar här uppe, men det förekommer. Så de är på väg att etablera sig längre och längre norrut.
Huggormar däremot har vi ganska gott om, fy och åter fy!

 
Anncie och co.

Anncie och co.

22 maj 2010 09:31

Hej på er!! Vad kul att ni börjat med RB,Klara ser stark ut!! Jag har funderat varför det ska finnas fästingar,de gör ju ingen som helst nytta,bara till besvär.
Ha en trevlig Helg på er,så ses vi snart igen :-))
Kramar Anncie och co.

http://www.steelsuccess.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders o Lisa - 8 mars 2013 14:25

...har hänt sen sist?    Ja, i december började jag renovera övre "hallen", trapphuset och det ena rummet på övervåningen. Rev en vägg, satte upp ett staket som tydligen ingick i ursprungsplanen 1936, tog fram originaltaket (vanlig fasspånt med e...

Av Anders o Lisa - 7 januari 2013 14:43

    Och det tog sin lilla stund att komma in här... det var så längesedan jag skrev på bloggen så jag hade glömt allt från inloggningsuppgifter till hur man laddar upp kort, men det löste sig på vägen så att säga! :) Vi nosar och letar oss ...

Av Anders o Lisa - 7 oktober 2012 17:35

Tiden flyger iväg, så nu är hösten här...       Klara: ...tar det lugnt, är med på sköna promenader och trappar långsamt ned på sina 2 mediciner.        Elton: ...tar det också lugnt, har växt en del och får göra det i sin egen takt...

Av Anders o Lisa - 6 juni 2012 13:25

Nu var det ett bra tag sedan jag skrev här på bloggen, but here we go again...   Lusten har inte infunnit sig och så blev jag så vansinnigt sjuk efter förra bloggen. Har fortfarande ont i halsen som kommer och går...    Följde med Linda till ...

Av Anders o Lisa - 2 maj 2012 11:26

Och så kom då värmen tillbaka!   Själv sitter jag snorförkyld med värsta basstämman och hostar. Huvudet känns som fyllt av bomull... Trodde jag klarat mig denna vinter, men se det hade jag inte!   Förra helgen fick Elton testa vår bana lite e...

Presentation


Välkommen!

Rösta!!

Varifrån kommer du?
 Syd
 Öst
 Väst
 Mellan
 Norr
 Europa

Fråga mig

2 besvarade frågor

Familjen


KLARA - Moneystep´s Tala (2008.08.04)
e. Jykä v.d. Spaarne Meute
u. Moneystep´s Tre Rand

ELTON - Old Road´s Kroken (2011.11.04)
e. Blits v.d. Spaarne Meute
u. Old Road´s Chakira

^^^ ^^^

ANDERS - Hedströms Anders (1974.09.27)
e. Torbjörn
u. Aina

LISA - Johanssons Lisa (1967.01.03)
e. Sven
u. Elsa

Gästbok

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards